شبکه الجزیره در گزارشی مدعی شد: توافق ضمنی بین ایران و آمریکا در زمینه باقی ماندن حیدر عبادی در پست نخست وزیری عراق وجود دارد. 

 

واشینگتن بر باقی ماندن حیدر عبادی در برهه کنونی تاکید کرد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از همه جریانهای سیاسی در عراق خواست با هم همکاری داشته باشند تا کشور عراق به ساحل امنیت سوق داده شود.

 

الجزیره در ادامه مدعی شد: این اظهارات جان کری دقیقا پس از گزارشهای رسانه ای مطرح می شود که بر توافق ضمنی میان ایران و آمریکا در زمینه باقی ماندن حیدر عبادی به عنوان نخست وزیر عراق در مرحله کنونی تاکید می کنند.

 

نسیبه موسی، خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره عربی، در گزارشی ادعا کرد: هیچ کس جایگزین حیدر عبادی برای پست نخست وزیری در عراق نخواهد بود. مسئولان ایرانی و آمریکایی بر این مطلب توافق کرده اند، هر چند این توافق ضمنی باشد. این در حالی است که عراق هم اکنون در شرایط بسیار نا امنی قرار دارد، زیرا در حال مبارزه با جنگجویان دولت اسلامی (اعضای گروه تروریستی داعش) است. از سوی دیگر این کشور دچار بحران سیاسی است.

 

خبر نگار الجزیره در ادامه ادعایش، گفت : این توافق ضمنی به نفع هر دو کشور ایران و آمریکاست، در حالی که پیش توافقی در این زمینه وجود ندارد. آمریکا به وضوح سیاستهای خود را در زمینه عراق مطرح می کند، به طوری که جان کری می گوید اولویت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، برای عراق در برهه کنونی از بین بردن دولت اسلامی (گروه تروریستی داعش) است و واشینگتن اجازه نمی دهد بحران سیاسی در عراق ایجاد شود که مانع از مبارزه با  دولت اسلامی (گروه تروریستی داعش) شود، از اینرو آمریکا بر این باور است که حیدر عبادی در حال حاضر جایگزینی نخواهد داشت و برای ثبات و امنیت عراق باید وی در پست نخست وزیری باقی بماند.

 

خبرنگار الجزیره عربی در ادامه ادعای بی اساس خود گفت: «مسئولان نزدیک به حیدر عبادی می گویند،  آمریکایی ها و ایرانی ها و همچنین (آیت الله) علی سیستانی، مرجع دینی در زمینه باقی ماندن عبادی در راس قدرت و ایجاد اصلاحات از طریق تغییر در وزارتخانه ها برای محافظت از قدرت دولت در مبارزه با  داعش دیدگاه مشترکی دارند.»