90 هزار سکنه فلوجه در محاصره داعش

فلوجه یکی از نخستین شهرهای عراق بود که به دست تروریست‌های داعش اشغال شد. فلوجه از ژانویه 2014 (دی 1392) در اختیار تروریست‌ها است و 90 هزار سکنه این شهر غربی عراق با مشکلات معیشتی جدی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

ساکنان فلوجه از بکارگیری تلفن‌های همراه منع شده‌اند و اخبار کمی از داخل شهر به بیرون نفوذ می‌کند؛ اما اطلاعات درز کرده نشان می‌دهد مردم فلوجه با بحران انسانی مواجه هستند. با توجه به اینکه تروریست‌های داعش در میان مردم زندگی می‌کنند، مقامات دولتی از ورود محموله‌های غذایی به فلوجه جلوگیری می‌کنند زیرا این محموله‌ها به دست مردم بی‌گناه نمی‌رسد؛ بلکه داعش تمام آن را برای تغذیه نیروهای خود مصرف می‌کند. مقامات دولت عراق بارها تلاش کردند با ایجاد مسیرهای انحرافی، راهی برای رساندن غذا به مردم فلوجه باز کنند؛ اما هربار تروریست‌ها آن را تخریب کردند.

 

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است: غیرنظامیان هیچ راهی برای فرار از محاصره داعش پیش روی خود ندارند. تروریست‌ها تمام اعضای خانواده‌ای را که اقدام به فرار کرده بودند، اعدام کردند. داعش در همین باره 100 مرد را دستگیر کرد.

 

محاصره شهرها و گرفتار شدن ساکنان غیرنظامی فقط به عراق محدود نمی‌شود، شهر رقه سوریه نیز به تصرف داعش درآمده و ساکنان آن برای ادامه معاش با سختی‌های بسیاری مواجه هستند.