راز شمش‌های طلای عراق

سایت روسیا الیوم در گزارشی با عنوان "سرنوشت طلای عراق چه شد" به قلم محمد الطاهر، نوشت: سربازان آمریکایی همین که چشمشان به آن همه شمش طلا افتاد انگار وارد غار علی بابا شده بودند با برق طلای زرد از خود بیخود شده و شروع به گرفتن عکس یادگاری با تپه ای از شمشهای براق کردند.

طبیعی است که چنین فرصتی به راحتی به هر کسی دست نمی دهد. به خصوص سربازان و افسرانی که به دستور فرماندهانشان برای خلع سلاح صدام آمده بودند، اما به جای انبار سلاح کشتار جمعی – که رهبرانشان تصاویر ماهواره ای آن را در تلویزیون یا هر رسانه دیگری با آب و تاب به خوردشان داده بودند - به مخفیگاهی پر از طلا و پول رسیدند.

در میان این گنج بزرگ که به دست تفنگداران آمریکایی افتاده بود، محموله ای متشکل از دو هزار شمش طلا با وزن هر شمش، 18 کیلوگرم قرار داشت. ارزش این محموله در آن زمان، به 500 میلیون دلار می رسید. این محموله در ماه مه 2003 در کامیونی در نزدیکی شهر القائم در مرزهای عراق با سوریه کشف شد.

جزئیات این واقعه حکایت از آن دارد که این کامیون با دو سرنشین عازم مقصد بود، قرار بود به هر یک از این دو سرنشین در ازای حمل محموله، معادل 350 دلار داده شود. صاحب کامیون ادعا می کرد که محموله اش شمشهای برنز هستند که از بغداد عازم شهر قائم است تا در آنجا به شخص ناشناسی تحویل داده شود.

چند روز بعد، سربازان آمریکایی در حین بازرسی یک کامیون در پست ایست و بازرسی در منطقه کرکوک در شمال عراق، هزار شمش طلای دیگر به ارزش 350 میلیون دلار را کشف کردند. این بار نیز راننده مدعی شد که صاحبان این محموله آن را شمش مس معرفی کرده و با پرداخت حدود 300 دلار از وی خواسته اند آن را به شهر کرکوک برسانند.

از سوی دیگر یک افسر آمریکایی گفت که این شمشها مهر دولتی نداشتند و چنین به نظر می رسد که با عجله ذوب شده و در قالب شمشهای 10 کیلوگرمی قالب ریزی شده اند. وی گفت این شمشها به یک پایگاه نظامی در نزدیکی شهر منتقل شده و تا زمان رسیدگی در آنجا می مانند.

به گزارش العالم، اندکی بعد آمریکاییها اعلام کردند که سربازانشان در همان منطقه حدود هزار و 183 شمش طلا به ارزش 700 میلیون دلار در یک کامیون کشف کردند.

این سلسله حوادث خوشایند (البته برای مهاجمان) همچنان ادامه یافت. در ژوییه همان سال، محموله ای دیگر از شمشهای طلا به ارزش 90 میلیون دلار در داخل یک کامیون نفتکش، در حین یک عملیات بازرسی عادی در جاده منتهی به شهر حله در جنوب بغداد کشف شد.

اینها شرح حالی بود از محموله های در حال انتقال بر روی زمین. اما صحبت از میلیونها (دلار) پول، خود حکایتی به درازای قصه هزار و یک شب است. یک بار اعلام شد حدود 700

میلیون دلار پول نقد در یکی از کاخهای صدام پیدا شده و بار دیگر اعلام شد حدود 112 میلیون دلار در منزل یکی از خویشاوندان صدام به دست آمده است. این مقدار پول در حیاط منزل در داخل لانه کوچک سگ مخفی شده بود.

از اینها گذشته سربازان امریکایی، در حین بازرسی از چند منزل و ساختمان دولتی در محله های اطراف بغداد فقط در یک شب، 650 میلیون دلار کشف کردند.

به هر حال برمی گردیم سر همان گنج زرد براق؛ سخنگویان نظامی امریکایی در آن زمان اعلام کردند که شمش‌های کشف شده را در نهایت امانتداری حفظ می کنند و کارشناسان می توانند از محل نگهداری آنها اطمینان حاصل کنند. آنها گفتند این شمشها به دولت عراق که بعدها انتخاب می شود، تحویل داده می شود.

اما بعدها در اوایل آگوست 2003 رسانه های گروهی گزارشی را منتشر کردند با این مضمون که شمشهایی که در عراق به دست نیروهای امریکایی افتاده است همگی طلا نبوده و بیش از هزار قطعه از آنها، شمش مس و روی بوده اند. از این تاریخ به بعد دیگر کسی حرفی از کشف مخفیگاه طلا و میلیونها اسکناس ارز و پول داخلی عراق نزد.