هدف عربستان از گرفتن جزایر صنافیر و تیران

 عاصم الدسوقی استاد تاریخ معاصر مصر در گفت‌وگو با روزنامه اینترنتی رای الیوم درباره امضای توافقنامه ترسیم مرز دریایی بین عربستان و مصر و الحاق دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان براساس این توافقنامه نوشت: عربستان با این کار خواسته است تا با اسرائیل هم مرز شود.

این مورخ مصری تصریح کرد: «هدف عربستان از الحاق دو جزیره تیران و صنافیر چه بسا تمایل این کشور برای داشتن مرزهای زمینی مستقیم با اسرائیل است که اجازه می‌دهد تا نیروهای اسرائیلی در صورت لزوم در داخل عربستان وارد عمل شده و به این کشور در مقابله با ایران و حوثی ها – در صورت شعله ور شدن جنگ - کمک کنند و وقوع چنین امری بعید نیست».

وی با اشاره به اقدام رژیم اسرائیل در اشغال بندر «ام‌الرشراش» مصر در ورودی خلیج عقبه و نامگذاری آن به اسم «ایلات» بعد از امضای توافقنامه آتش بس در سال 1949 میلادی بین این رژیم با مصر و اردن و سوریه و لبنان گفت: اسرائیل به بهانه وجود یک قبیله یهودی قدیمی به نام بنی‌ایله که در بندر ام الرشراش سکونت داشتند، این بندر را به اشغال خود در آورده و نام ایلات را روی آن گذشت.

الدسوقی در پایان این سوال را مطرح کرد که چرا کسی مثلا از عربستان نمی‌خواهد که حجاز را بازپس دهد یا از اسرائیلی‌ها نمی‌خواهد که «ایلات» (ام الرشراش) را بازپس دهند؟