پرده برداری از نسخۀ کانادایی جنایتکاران بلک واتر
اگر چه اشغال عراق و افغانستان از سوی آمریکا از وجود شرکت آمریکایی " بلک واتر" پرده برداشت که صدها مزدور را برای قتل، شکنجه و بازداشت به خدمت گرفته بود اما ناآرامی های جهان در سال های اخیر نشان داد که یک شرکت "وحشی" دیگری در زمینه امنیت خصوصی نمایان شده است.

طبق نتایجی که مرکز " گلوبال ریسرچ " به آن دست یافته است، نیروهای این شرکت که مقرش در مونترال کانادا است، در زمان اشغال عراق و افغانستان وارد این کشورها شدند و این شرکت در مناطق مختلف جهان حتی در زمان سرنگونی رژیم حسنی مبارک و ناآرامی های مصر، در این کشور حضور داشت.

این مرکز همچنین اعلام کرد: مادامی که ناآرامی های امنیتی وجود دارد، اوضاع بر وفق مراد این شرکت پیش می رود.

فعالیت های این شرکت به طور اساسی درحمایت از شخصیت هایی است که سمت های بسیار حساسی را درجهان دارند، این شرکت در سومالی ، لیبی ، الجزایر و یمن هم دخالت کرده است، بنا به اعلام این مرکز، در سال 2007 تعداد نیروهای وابسته به این شرکت درعراق ، بیش از 5000 نفر بوده است.

درعراق سه نفر از نیروهای این شرکت که ماموریت آنان تامین امنیت یک کارشناس اطلاعاتی انگلیسی شاغل در وزارت دارایی عراق بود، ربوده و سپس کشته شدند.

 

در افغانستان نیز سه نفر از نیروهای این شرکت درحالی که بدون مجوز 30 اسلحه کلاشنیکوف به همراه داشتند، بازداشت شدند.

این شرکت همچنین در نیجریه در زمینه تامین امنیت شرکت های نفتی و میدان های نفتی فعالیت دارد و در سومالی نیز حضور دارد و همین مساله، گروه کاری سازمان ملل درباره استخدام مزدوران را برآن داشت که به دولت های سومالی و نیجریه هشدار دهند که این نیروها را بازداشت کنند و اجازه ندهند که آنان جایگزین نیروهای پلیس یا ارتش شوند.

شرکت کانادایی گارد جهانی (GardaWorld ) در لیبی نقش مهم تری ایفا کرد، به گونه ای که فعالیت خود را در سال 2011 و چند هفته قبل ازسرنگونی رژیم معمر قذافی آغاز کرد و ماموریت انتقال طرفداران وی را به مصراته و محاصره طرفدارانش در شهر سرت را برعهده داشت.

این شرکت برای انجام همه این عملیات جنگی، کارشناسان امنیتی و نظامی دست اول از جمله ژنرال های سابق ارتش آمریکا و مشاوران وزارت دفاع آمریکا و افسران ارشد بازنشسته در ارتش های انگلیس و کانادا را به خدمت گرفته است.