کشف یک شبکه تروریستی در انگلیس

 به دنبال تحقیقات ضد تروریستی سرویس جاسوسی و اطلاعات داخلی انگلیس (MI5) و مقامات در فرانسه و بلژیک این شبکه که متشکل از چهار مرد و یک زن است شناسایی و متلاشی شد.

پلیس اعلام کرد: این بازداشت‌ها بخشی از یک تحقیقات گسترده در خصوص هرگونه تهدید احتمالی علیه انگلیس به دبنال حملات تروریستی در پاریس و بروکسل بوده است.

این اقدام همزمان با آن صورت گرفته که سرویس‌های امنیتی در آستانه تولد 90 سالگی ملکه الیزابت و سفر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به انگلیس که هر دو اواخر ماه جاری میلادی صورت می‌گیرد، به حالت آماده باش در آمده‌اند.

کارآگاهان پنج شنبه شب سه مرد در 26، 40 و 59 ساله و یک زن 29 ساله را بازداشت کردند. یک مرد 26 ساله نیز صبح جمعه در فرودگاه گاتویک دستگیر شد.

مارکوس بیل، معاون رئیس شهربانی پلیس غرب میدلند گفت: پس از بازداشت‌های از پیش برنامه‌ریزی شده که به کمک همکاری اطلاعاتی صورت گرفت، تعدادی از املاک و مستغلات در بیرمنگام مورد بازرسی قرار گرفتند.

وی افزود: این اقدام بخشی از تحقیقات گسترده واحد مقابله با تروریسم پلیس به همراه شبکه مقابله با تروریسم ام آی 5 و شرکای بین‌المللی از جمله مقامات بلژیک و فرانسه برای کشف هرگونه تهدید احتمالی علیه انگلیس به دنبال حملات تروریستی در اروپا است.

بیل ادامه داد: هیچ خطری جامعه را تهدید نمی‌کند و هیچ اطلاعاتی که نشان دهد حمله‌ای در انگلیس برنامه‌ریزی شده، وجود ندارد.

تمامی پنج فرد بازداشت شده مظنون نون به صدور دستور، آماده کردن و یا تحریک اقدامات تروریستی هستند.

این بازداشت‌ها یک هفته پس از آن صورتگرفت که محمد ابرینی، یکی از سازمان دهندگان انفجارهای اخیر بروکسل و همدست مغز متفکر حملات تروریستی ماه نوامبر پاریس بازداشت شد.