هشدار عربستان به آمریکا نسبت به انتشار اسناد 11 سپتامبر

 عربستان سعودی به دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا و اعضای کنگره هشدار داده است که اگر کنگره لایحه‌ای را تصویب کند که طبق آن عربستان سعودی در دادگاههای آمریکا برای هرگونه نقش در حملات 11 سپتامبر 2001 مقصر و مسئول شناخته شود، به دارایی‌های صدها میلیارد دلاری خود در آمریکا چوب حراج می‌زند.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش کرد، بنا به گفته مقامات دولت آمریکا و مشاوران کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، دولت اوباما در کنگره اعمال نفوذ کرده تا تصویب این لایحه علیه سعودی‌ها را متوقف کنند.

این منابع می‌گویند که تهدیدات سعودی‌ها در هفته‌های اخیر موضوع اصلی مباحثات فشرده نمایندگان کنگره و مقامات وزارت خارجه و پنتاگون بوده‌ است و مقامات سعودی به سناتورها هشدار داده‌اند که تصویب لایحه مذکور پیامدهای دیپلماتیک و اقتصادی را برای آمریکا به همراه خواهد داشت.

طبق این گزارش، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان ماه گذشته، پیام دولت عربستان را شخصاً در سفر به واشنگتن ابلاغ کرده است و به نمایندگان کنگره گفته است که عربستان سعودی مجبور می‌شود بیش از 750 میلیارد دلار از اوراق بهادار خود در خزانه‌داری آمریکا و دیگر دارایی‌هایش در آمریکا را قبل از آنکه توسط دادگاههای آمریکا بلوکه شوند، به فروش برساند.

نیویورک‌تایمز گزارش کرد، برخی از اقتصاددان‌های خارجی تردید دارند که عربستان چنین کاری را انجام دهند و می‌گویند اجرای چنین طرحی دشوار است و به فلج شدن اقتصاد عربستان منجر می‌شود.

طبق این گزارش، با اینحال، این تهدید یک نشانه دیگر از تشدید تنش‌ میان عربستان و آمریکا است.

طبق این گزارش، دولت اوباما که استدلال کرده است چنین لایحه‌ای تا حد زیادی آمریکا را در خارج از این کشور در معرض خطر قرار می‌دهد، به شدت در حال لابی‌ کردن علیه چنین لایحه‌ای است.

برخی از نمایندگان کنگره و خانواده‌های قربانیان حادثه تروریستی 11 سپتامبر از این اقدامات لابی‌گری دولت کنونی آمریکا خشمگین هستند و می‌گویند که دولت اوباما به طور مداوم از عربستان جانبداری می‌کند و به آنها اجازه نمی‌دهد تا حقیقت درباره نقش مقامات سعودی در این حادثه تروریستی را بفهمند.

از طرف دیگر، اوباما روز چهارشنبه هفته جاری برای نشست با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و دیگر مقامات سعودی وارد ریاض می‌شود. هنوز مشخص نیست که نزاع در خصوص لایحه 11 سپتامبر در دستورکار نشست اوباما با مقامات سعودی قرار دارد یا خیر.