توجه نشریات غربی به فتوای تحریم استفاده بی‌اجازه از WiFi

 شاید برای ما این موضوع کمی غیر عادی باشد؛ اما دولت دبی، بخشی مربوط به فتاوی مدرن دارد که کار اصلی آن مشخص ساختن وضعیت مسلمانان این کشور در خصوص امور و مسائل مدرن و احکام مذهبی مربوط به آن‌هاست. اکنون این بخش در یک فتوای استفاده از WiFi بدون کسب مجوز از صاحب آن را نادرست و حرام اعلام کرده است.

یکی از کاربران اینترنت در دبی بر روی بخش فتاوی مدرن وزارت امور اسلامی و خیرات دولت امارات (IACAD) سؤالی را مطرح ساخته، مبنی بر اینکه آیا استفاده بدون مجوز و اطلاع سایبری از WiFi شخصی آن‌ها مجاز است یا نه؟ بخش فتاوی مدرن این وزارت خانه بنا بر گزارشی که IBTimes منتشر کرده، تنها در اختیار کاربرانی است که در آن ثبت نام کرده باشند و در پاسخ به این سؤال گفته است: افراد اجازه ندارند، بدون مجوز یا پرداخت پول به دیگران از دارایی آن‌ها استفاده کنند. در نتیجه اینترنت تنها باید بعد از ثبت نام از طریق خدمات رسان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. البته IACAD تأکید کرده است، این موضوع شامل Open WiFi یا شبکه‌های باز WiFi که برای دسترسی رایگان عمومی طراحی شده نمی‌شود. 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این وب سایت دولتی اضافه کرده است: اگر همسایه شما مجوز استفاده از سرویس خود را به شما داده است، هیچ اشکالی در استفاده از اینترنت همسایه خود ندارید، اما استفاده بدون مجوز حرام است. این موضوع یعنی فتوای دبی در تحریم استفاده از WiFi بدون مجوز برای بسیاری از نشریات و مطبوعات خارجی جالب توجه بوده است که دلیل آن را می‌توان در دو مورد اساسی دانست؛ نخست اینکه آنچه متاسفانه بیش از همه افکار عمومی غربی از فتوا در نظر دارند، این روز‌ها مربوط به مواردی است که شیوخ و علمای تکفیری به نام فتوی برای جهاد یا اعمال تروریستی اعلام می‌کنند و گویا اساسا افکار عمومی غرب به درستی نمی‌داند که فتوی در اسلام بیش از همه در مسائل شخصی، اجتماعی و مدنی کاربرد دارد. نکته دوم موضوع اختصاص داشتن یک وب سایت در بدنه دولت امارات است که مختص به صدور فتوا در امور مدرن و پاسخ به پرسش های کاربران در امور مهم امروزی است. آن گونه که IBTimes گزارش داده است، این وب سایت در دبی از سوی IACAD به شکل مداوم به روز می‌شود و در همه مسائل مدرن کاربران و شهروندان اماراتی را با احکام مربوطه آشنا ساخته و هدایت می‌کند.