مسعود بارزانی: نفوذ ایران غیر قابل انکار است

"مسعود بارزانی" رئیس اقلیم کردستان عراق در گفتگو با شبکه "الجزیره" درباره روابط این اقلیم با عراق اظهار داشت: "کردها دو تجربه تلخ از همزیستی با عراقی ها دارند. این تجربه ها موفق نبودند و به شکست انجامیدند. ما باید در همزیستی با عراق تجدید نظر کنیم."

 

وی افزود: "الان زمان آن رسیده است با بغداد درباره آینده روابط کُرد و عرب وارد مذاکرات جدی شویم."

 

بارزانی در ادامه به مجری برنامه "دیدار امروز" گفت:" مذاکرات باید از همین امروز آغاز شود. فردا دیر است. اگر بغداد به این موضوع بی توجه باشد و آمادگی مدارا و تفاهم را نداشته باشد ما با برگزاری همه پرسی سرنوشت مان را مشخص می کنیم."

 

رئیس اقلیم کردستان همچنین با اشاره به  دو تجربه تلخ  کردها از مشارکت و همزیستی با عراق، اظهار داشت: "کردها برای شراکتشان با عراق بهای سنگینی را پرداختند. در جریان جنگ جهانی اول در کنار عراق ایستادیم. در مقابل روستاهایمان نابود شدند. در معرض بمباران شیمیایی و کشتار گروهی قرار گرفتیم."

 

وی درباره دومین تجربه تلخ کردها در کنار عراق گفت: "بر اساس قانون جدید عراق در سال 2003 مقرر شد روابط کردها و عراقی ها بر اساس شراکت باشد. در همان زمان کردها نقش عمده ای را در بازسازی عراق ایفا کردند. الان در سال 2016 شکست تلخ دیگری را تجربه کردیم. عراقی ها به این قانون پای بند نماندند. ما باید به دنبال راه دیگری باشیم. باید مذاکرات جدی را آغاز کنیم؛ در غیر اینصورت باید همه پرسی برگزار کنیم."

 

بارزانی همچنین درباره روابط این اقلیم با ایران گفت: "ایران کشور همسایه ما است. ما باید با یکدیگر همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم. روابط ما و ایران باید بر اساس احترام متقابل باشد. ما با ایران روابط داریم. مشخص است که ایران در عراق از نفوذ زیادی برخوردار است و نمی توان این نفوذ را انکار کرد . ایران سیاستها و ویژگی های منحصر به فرد خودش را دارد"

 

رئیس اقلیم کردستان  در ادامه درباره  مشکلات این اقلیم با "حزب کارگران کردستان"  و حضور نیروهای حزب در روستاهای اقلیم گفت: "اعضای حزب کارگران کردستان در اموری که به آنها ارتباطی ندارد دخالت می کنند. بسیاری از روستاهای ما تخریب شده اند. به دلیل حضور نیروهای حزب در این روستاها و اختلافشان با ارتش ترکیه، قادر به بازسازی آنها نیستیم. حزب کارگران باید به مناطق خود بازگردد و اختلافش را با ترکیه حل کند."