میزان دارایی‌های عربستان که در خزانه‌داری آمریکاست

سی‌ان‌ان در مطلبی با اشاره به تهدید اخیر عربستان در خصوص خارج کردن دارایی‌های خود از آمریکا نوشت: عربستان سعودی به لطف ثروت نفتی هنگفت خود یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر ارزی در آمریکا به شمار می‌رود؛ اما اینکه میزان دقیق این ذخایر چقدر است، کسی نمی‌داند.

 

بانک مرکزی عربستان سعودی دارای رقم خیره‌کننده 584 میلیارد دلار ذخایر ارزی است؛ اما تاکنون افشا نکرده است که چه میزان از این ذخایر در خزانه‌داری آمریکا در حال استراحت است. وزارت دارایی آمریکا نیز از بیم اینکه مبادا آسیبی به روابط دو کشور وارد شود، تاکنون این رقم را افشا نکرده است. 

 

اما این راز خاندان سعودی این روزها مورد توجه بیشتری قرار گرفته است؛ چراکه عربستان به تازگی تهدید کرده است چنانچه کنگره لایحه‌ای که درخصوص مسئول شمردن دولتهای خارجی در حملات تروریستی 11 سپتامبر در دستور کار دارد را تصویب کند، دارایی‌های ارزی و غیرارزی خود در آمریکا را به فروش خواهد رساند. دولت اوباما نیز با جدی شمردن این تهدید به کنگره اعلام کرده است که در صورت تصویب این لایحه باید منتظر پاسخ عربستان باشد.

 

خروج دارایی‌های عربستان سعودی از آمریکا آن هم به صورت یکجا می‌تواند موجب بی‌ثباتی بازار مالی آمریکا شود؛ اما «جان ارنست» – سخنگوی کاخ سفید – اطمینان دارد که عربستان به دلیل منافع مشترکی که در حفظ ثبات بازار مالی آمریکا دارد، دست به چنین کاری نخواهد زد. 

 

کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند بی‌ثبات شدن دلار به همان اندازه باعث بی‌ثبات شدن ریال عربستان نیز خواهد شد و از این رو، بعید به نظر می‌رسد عربستان چنین رفتار غیرمنطقی را در شرایط اقتصادی کنونی‌اش از خود نشان دهد. اما افزایش نفوذ «محمد بن سلمان» – جانشین ولیعهد عربستان – در تصمیم‌گیری‌های مالی و تغییر موازنه قدرت در دربار سعودی، تصمیمات عربستان در یکی دو سال اخیر را غیرقابل پیش‌بینی کرده است.

 

با این حال، کارشناسان بورس آمریکا معتقدند در حال حاضر تقاضا در بازار سرمایه آمریکا به اندازه‌ای بالاست که نظام مالی آمریکا در صورت عملی شدن تهدید عربستان به سرعت می‌تواند ثبات قبلی خود را به دست آورد.

 

ضمن اینکه عربستان سعودی با انجام این کار، اتحاد نظامی خود با آمریکا را نیز در معرض خطر قرار خواهد داد؛ بویژه اکنون که برخی از اعضای کنگره هم به دنبال محدود کردن فروش تسلیحات آمریکا به عربستان هستند. 

 

در همین راستا، «جان آلترمن» - مدیر برنامه خاورمیانه مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی آمریکا - معتقد است که دولت عربستان طی 70 سال گذشته به لطف روابط عمیق نظامی و امنیتی خود با آمریکا از بسیاری از خطرات جان سالم به در برده است و بعید است بخواهد خدشه‌ای به این روابط وارد کند. 

 

علاوه بر این، برخی اعضای دربار سعودی با شرکت‌های مطرح آمریکایی روابط تجاری گسترده‌ای دارند و مطمئنا نمی‌خواهند به آن ضربه بزنند. به عنوان مثال، شاهزاده «ولید بن طلال» یکی از سهامداران اصلی توییتر و کمپانی فیلمسازی قرن بیست و یکم «روپرت مورداک» است.

 

عربستان سعودی تاکنون رسما در حملات تروریستی 11 سپتامبر مقصر شناخته نشده است و خودش نیز هرگونه نقشی در این رابطه را تکذیب کرده است. اما بسیاری از هواپیماربایان 11 سپتامبر، اتباع سعودی بودند و بر سر 28 صفحه‌ای که از گزارش کمیته حقیقت یاب حادثه 11 سپتامبر به صورت محرمانه باقی مانده و گفته می‌شود در آن به نقش دولت‌های خارجی در این حادثه اشاره شده است نیز جنجال زیادی وجود دارد.

 

خانواده قربانیان حادثه 11 سپتامبر معتقدند مطمئنا نکاتی در این 28 صفحه وجود دارد که سعودی‌ها حاضرند برای جلوگیری از افشای آن کل اقتصاد خود را نابود کنند!