ابراز همدردی اردوغان با بازماندگان کشتار ارامنه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با فرارسیدن سالگرد کشتار ارامنه در 24 آوریل 2016 با صدور بیانیه‌ای با فرزندان و نوه‌های ارمنی‌هایی که در آن زمان کشته شدند، ابراز همدردی کرد.

در این بیانیه که کلیسای ارمنی در ترکیه و در جریان مراسم سالگرد کشتار در اوایل جنگ جهانی اول آن را خواند آمده است:‌«من از این یادبود استقبال می‌کنم؛ مراسمی بسیار پر مفهوم که یک بار دیگر برای گرامیداشت یاد ارمنی‌های عثمانی برگزار می‌شود ما هرگز به تلاش برای ایجاد صلح (در میان خود) در برابر آنهایی که تلاش می‌کنند تا با نفرت پراکنی و سیاسی کردن تاریخ میان همسایگان اختلاف بیاندازند، پایان نخواهیم داد. ما همسایگانی هستیم که تاریخ و سنتهای مشترک دارند. با چنین باوری من بار دیگر کشته شدن ارمنی‌های عثمانی را تسلیت می‌گویم و با فرزندان و نوه‌های آنان ابراز همدردی می‌کنم.»

اردوغان اعلام کرد که حدود هزار سال فرهنگ همزیستی میان ترک‌ها و ارمنی‌ها موضوعی است که همواره باید بدون اشاره به نژاد و مذهب مورد توجه قرار گیرد و افزود: «من می‌خواهم این موضوع را که ما دارای دردی مشترک هستیم را تکرار کنم.»

با این حال ترکیه از عنوان «نسل‌کشی» برای کشتار ارامنه در سال 1915 خودداری می کند و معتقد است آنچه در این کشور رخ داد را باید تحت عنوان وقایع جنگ جهانی اول پذیرفت.