مردم شهرک‌های الفوعه و کفریا در حومه ادلب که از یک سال پیش در محاصره گروه‌های تروریستی تکفیری قرار دارند، با شرایط بسیار سخت و نفس‌گیری دست و پنجه نرم می‌کنند و این محاصره،‌ارتباط آنها را با جهان خارج قطع کرده است، یک سوم ساکنان این شهرک‌های مقاوم را کودکان تشکیل می‌دهند، شرایط سخت و هولناک این شهرک‌ها تنها به سبب نبود سوخت و قطع جریان برق و کمبود مواد غذایی و دارویی نیست، بلکه آنچه مصایب مردم را بیشتر کرده، حملات هر روزه گروه‌های تکفیری با انواع سلاح‌ها، موشک‌ها و گلوله‌ها به این شهرک‌هاست که تا کنون شمار زیادی از مردم بیگناه را به خاک و خون کشیده و خسارت‌های زیادی هم به منازل و دارایی‌های آنها وارد کرده است.

اخباری که از داخل این شهرک‌های مقاوم تحت محاصره به دست رسیده است، نشان می‌دهد که کمک‌هایی که از طریق سازمان‌های حقوق بشری وارد شده، هرگز کافی نیست و نیازهای مردم را برآورده نمی‌کند، چرا که بیش از 40 نوع داروی لازم و اساسی برای درمان بیماران در بیمارستان‌های الفوعه و کفریا به اتمام رسیده و همین مشکل به جان باختن شماری از غیرنظامیان و وخیم شدن حال برخی بیماران منجر شده است.

از زمان اعلام آتش‌بس در سپتامبر سال گذشته میلادیف بیش از 50 غیرنظامی که بیشتر آنها کودک بودند در نتیجه حملات مستمر خمپاره‌ای تروریست‌ها و حملات تک تیراندازان آنها به شهادت رسیده‌اند، همچنین دست‌کم 40 غیرنظامی بر اثر نبود دارو و تجهیزات پزشکی لازم جان باخته‌اند و علاوه بر آن باید به مجروحانی اشاره کرد که به حمایت‌ها و تجهیزات ویژه‌ای نیاز دارند که در بیمارستان‌های این شهرک‌ها وجود ندارد.

حدود 80 درصد ساختمان‌های مسکونی و اداری شهرک‌های الفوعه و کفریا در نتیجه حملات خمپاره‌ای وموشکی مستمر تروریست‌های تکفیری ویران شده است و مردم بیشتر اوقات خود را در زیر‌زمین‌ها و پناهگاه‌های زیرزمینی به خاطر در امان ماندن از حملات تکفیری‌ها به سر می‌برند.

از ابتدای محاصره این شهرک‌ها تا کنون بیش از 85 هزار گلوله خمپاره و موشک به این شهر‌ک‌های محاصره شده شلیک شده که منجر به شهادت بیش از دو هزار نفر شده که بیشتر آنها زن و کودک بوده‌اند.

خانواده‌های تحت محاصره برای تامین یک لقمه غذا برای زندگی خود به شیوه‌های مختلف پناه می‌برندکه جان آنها را در معرض خطر گلوله تروریست‌های تک تیرانداز و خمپاره‌های آنها قرار می‌دهد. آتش‌بس صوری که از 14 سپتامبر 2015 اعلام شده، سبب کاهش رنج و مصایب مردم این شهر‌ک‌ها نشده و تروریست‌ها همچنان با خمپاره و موشک این شهرک‌ها را هدف قرار می‌دهند، ولی کمیته‌های مردمی همچنان در اطراف این شهرک‌ها مقاومت و ایستادگی می‌کنند.

یکی از ساکنان الفوعه به خبرنگار تسنیم می‌گوید اینجا زندگی کاملا مختل شده و ما حتی لباس هم نداریم و لباس‌هایی که پوشیده‌ایم از پارچه‌هایی است که هیئت بین المللی امدادرسانی سازمان ملل ارسال کرده است. اوضاع انسانی دراین شهرک‌ها روز به روز بدتر می‌شود و بیماری‌ها در حال گسترش است بدون این‌که درمانی برای آن وجود داشته باشد و کمبود شدید آب با وجود فصل گرما هم بر مشکلات مردم این شهرک‌های تحت محاصره افزوده است با وجود این همه مصایب و مشکلات، مردم همچنان در برابر تروریست‌های تکفیری مقاومت می‌کنند.

یکی از مادران ساکن الفوعه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از مشکلات زندگی به ویژه کودک بیمارش که مبتلا به بیماری تالاسماست، سخن می‌گوید، این‌که کودکش به تغذیه مستمر و خون نیاز دارد، ولی با وجودی که داوطلبان  اهدای خون حاضرند خون بدهند، به سبب آنکه به اندازه کافی غذا برای خوردن وجود ندارد، قادر به اهدای خون نیستند.

احمد از ساکنان الفوعه هم پیامی خطاب به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل ارسال می‌کند تا شاید صدایش به گوش افکارعمومی جهان برسد،  او می‌گوید: چه زمانی آقای بان کی مون از خواب سنگین خود بیدار خواهی شد تا کودکان ما را از شر تروریست‌هایی که هر روز آنها را به قتل می‌رسانند، نجات دهی، چه زمانی تروریست‌ها از سرقت کمک‌هایی که برای ما ارسال می‌شود، دست برخواهند داشت، آیا شهادت ده‌ها نفر و شلیک صدها گلوله بر سر ما از زمان اعلام آتش بس ادعایی کافی نیست؟ یک سال بدون غذا و لباس بر ما گذشت و جهان همچنان تماشاگر ریخته شدن خون کودکان بیگناه به ضرب گلوله تروریست‌هاست.

احمد از شیرخواره سه ماهه‌اش، فاطمه شاقول حرف می‌زند که در حملات تروریست‌های تکفیری زخمی شده است،‌او می‌گوید فاطمه در حالی که در یک گاری با مادرش در باغ زیتون نزدیک منازل شهرک سوار بود، زخمی شد، فاطمه تنها کودکی است که برای خانواده‌اش پس از شهادت برادر چهار ساله‌اش در سال گذشته به ضرب گلوله تک تیراندازها باقی مانده است.

احمد خطاب به بان کی مون می‌گوید: می‌خواهیم به عرض شما آقای بان کی مون برسانیم که گروه‌های تروریستی به کندن تونل زیر شهرک‌های الفوعه و کفریا بنا به دستورات اربابان سعودی و ترکیه‌ای‌شان برای منفجر کردن این شهرک‌ها دست زده‌‌اند، ولی با شجاعت تمام اعلام می‌کنیم، اگر اتفاقی برای شهرک‌هایمان بیفتد، زمین را زیر پای تروریست‌ها آتش خواهیم زد و پاسخی که قبلا نظیرش را ندیده باشند، به آنها خواهیم داد.

خاطر نشان می‌شود گروه تروریستی تکفیری موسوم به جیش الفتح تحت فرماندهی جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه تحت فرمان مستقیم رژیم سعودی و ترکیه و قطر از دوم آگوست 2015، شهرک‌های الفوعه و کفریا در حومه ادلب را در محاصره خود قرار داده‌اند و تقریبا هر روز مردم را با خمپاره و تک‌تیراندازهای خود هدف قرار می‌دهند.