اختلاف‌نظر بر سر اینکه در عربستان چه کسی باید کار خانه را انجام دهد، این روزها به یک بحث داغ توییتری تبدیل شده است.

 

حتما فکر می‌کنید که این از همان داستان‌های تکراری همیشگی در مورد تقسیم وظایف خانه بین زن و مرد است؛ اینکه مثلا چه کسی باید ظرفها را بشوید یا اینکه مردان نیز باید در امور خانه به زنان کمک کنند. 

 

اما این بار داستان کاملا متفاوت است. بحث درمورد این است که خانواده‌های متول سعودی از کجا باید برای خود خدمتکار بیاورند: از خارج از عربستان – همانطورکه در حال حاضر مرسوم است – یا از مناطق فقیرنشین جنوب این کشور؟

 

این دعوای توییتری زمانی آغاز شد که یکی از معدود سیاستمداران زن عربستانی به نام «حیا المانی» رسما خواستار اعطای حق رانندگی به زنان شد که البته پیشنهاد وی به سرعت در توییتر مورد اعتراض شدید افراطیون قرار گرفت.

 

در این میان اما یکی از معترضان به نام «سعید حسین الزهرانی» ضمن انتقاد از پیشنهاد او با یادآوری مقاله‌ای که بیش از 30 سال پیش به قلم حیا المانی نوشته شده، در توییت خود نوشت: می‌دانید حیا المانی که امروز از اعطای حق رانندگی به زنان حمایت می‌کند، زمانی می‌خواست زنان جنوب را بجای خدمتکاران خارجی برای کار به خانه‌های شما بفرستد؟

 

ظاهرا حیا المانی در مطلبی در اوایل دهه 1980 میلادی نوشته است: شهروندان متول عربستانی باید استخدام کارگران خارجی را برای تمیز کردن خانه‌هایشان کنار بگذارند و در عوض از زنان فقیر عربستانی که در مناطق جنوبی کشور زندگی می‌کنند برای انجام این کار استفاده کنند تا استفاده بهتری از منابع داخلی کشور شود.

 

همین توییت کوچک کافی بود تا یک بحث توییتری داغ را با خود به همراه بیاورد و عده زیادی، نظر حیا المانی را نوعی توهین به زنان عربستانی قلمداد کنند!

 

یک کاربر سعودی در این باره نوشت: دختران سعودی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب هرگز به عنوان خدمتکار کار نخواهند کرد. زنان و دختران مناطق جنوبی عربستان شاید فقیر باشند؛ اما برای خدمتکار شدن به دنیا نیامده‌اند و نباید به آنها بی‌احترامی کرد.

 

برخی کاربران نیز جانب خدمتکاران را گرفته و نوشتند: اگر خدمتکار بودن عیب است چرا زنان فیلیپینی و اندونزیایی را به این کار وادار می‌کنید. شاید فکر می‌کنید که شما برتر از آنها هستید!

 

این بحث‌ها تا جایی ادامه یافته است که حتی به دلیل نقش‌آفرینی حیا المانی در این مشاجره، کمپینی نیز علیه حضور زنان در پارلمان عربستان راه افتاده و بسیاری خواستار اخراج وی از پارلمان عربستان شده‌اند. این در حالی است که زنان عربستانی برای اولین بار در سال 2013 با حکم ملک عبدالله - پادشاه قبلی عربستان -  به پارلمان عربستان راه یافتند. 

 

یکی از کاربران عربستانی توییتر در این باره نوشت: نتیجه راه دادن زنان به مجلس همین است. زنان باید در خانه بمانند تا به پیشرفت علمی و کاری مردان کمک کنند؛ نه اینکه وارد فضاهای مردانه شوند.