تونی بلر:آمریکا قدرتمندترین کشور دنیاست!

تونی بلر در گفتگو با برنامه «کریستین امانپور» شبکه تلویزیونی سی ان ان از هر گونه اقدام دولت آمریکا در افزایش شمار نظامیان یا توانمندی نظامی خود در سوریه و عراق دفاع کرد و چنین اقدامی را همسو با اهداف از پیش تعیین شده در منطقه خواند. 

 

نخست وزیر پیشین انگلیس با اشاره به پیشینه همکاری آمریکا و کشورش در زمینه های مختلف از موضع گیری باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا در حمایت از ماندن انگلیس در قالب اتحادیه اروپا دفاع کرد و افزود: « او حق داشت که در این باره مداخله کند.» 

 

وی آمریکا را قدرتمندترین کشور دنیا خواند و گفت: « اوباما رئیس جمهور آمریکاست که بزرگترین کشور متحد انگلیس در دنیا به شمار می آید. از آنجا که این موضوع تصمیمی بزرگ برای انگلیس است اگر رئیس جمهور آمریکا مداخله نمی کرد باید از او گلایه‌مند می شدیم که چرا موضع گیری نکرد.»  

 

بلر تاکید کرد موضع گیری رئیس جمهور آمریکا از آن جهت اهمیت دارد که مردم به نظر و دیدگاه وی اهمیت می دهند. نظر او از دیدگاه دیگری نیز قابل بررسی است. آمریکا به تازگی توافقنامه تجاری با کشورهای حوزه اقیانوس اطلس امضا کرده است و این توافقنامه برای همه طرف ها بسیار اهمیت دارد. حالا اگر انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود گرچه می تواند توافقنامه های دوجانبه ای با آمریکا امضا کند اما مثل روز روشن است وقتی بحث بازار تکی و مجزا در میان است باید از نو بر سر قراردادها ، قوانین و ساز وکارها دوباره گفتگو کند و همه را اصلاح کند.  در ضمن در صورتی که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود باید همچون کشورهای مثل نروژ و سوئیس به همه قوانین از جمله آزادی رفت و آمد در محدوده اتحادیه احترام بگذارد بدون آنکه بتواند درباره آنها نظر بدهد. 

 

وی با اشاره به تلاش ها در انگلیس برای محدود کردن مهاجرت به این کشور تاکید کرد: « به نظر من مهاجرانی که از کشورهای شرق اروپا به انگلیس آمده اند در پیشرفت ما نقش بسزایی ایفا کرده اند. آنان بیش از مزایایی که دریافت می کنند مالیات پرداخته اند. اما اگر انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود همچون نروژ و سوئیس مجبور خواهد بود به قانون آزادی رفت و آمد احترام بگذارد در حالی که مهاجرت را هم محدود نکرده است.»

 

تونی بلر درباره نتیجه احتمالی همه پرسی ماندن یا نماندن در اتحادیه اروپا نیز گفت فکر می کند مردم انگلیس رای به ماندن بدهند اما این روزها در عالم سیاست پیش بینی خیلی سخت شده است. 

 

نخست وزیر پیشین انگلیس در پاسخ به انتقاد اوباما از کشورهای اروپایی بویژه انگلیس در زمینه ی هزینه کرد نظامی در قالب ناتو هم گفت: « با توجه به گسترش افراطی گری در دنیا و پیامدهای پدپده ی تروریسم ، اتحادیه اروپا از جمله انگلیس باید سهم خود را در قالب طرح های نظامی به خوبی بپردازند و انتقاد اوباما در قامت رئیس جمهور آمریکا انتقادی به جاست.» 

 

تونی بلر برای نمونه به اوضاع در کشور لیبی اشاره کرد و افزود: « آنچه در لیبی می گذارد خواه ناخواه بر کشورهای ما اثر می گذارد و اگر آمریکا بخواهد ضد داعش در لیبی اقدام کند اروپا به شدت به آمریکا و توان نظامی این کشور نیاز دارد. این موضوع درباره سوریه و نیز درباره خاورمیانه و شمال آفریقا صادق است. نمی خواهم بگویم برای مثال ارتش اروپایی تشکیل شود خیر چنین چیزی امکان ندارد اما کشورهایی اروپایی باید شرایطی را بوجود بیاورند که دست کم در کنار هم بتوانند اهرم و بازویی محکم به شمار بیایند.»  

 

بلر مدعی شد اروپا و آمریکا اگر بخواهند امنیت خود را تضمین کنند باید تروریست هایی را که در لیبی یا در سوریه قلمرو در اختیار دارند و از تشکیل خلافت سخن می گویند با اقدام نظامی از بین ببرند چرا که در اختیار داشتن قلمرو می تواند همچون ابزاری در جهت به کار گیری تروریست های بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد.

 

وی ضمن تاکید بر روحیه ستیزه جویی خود از هر گونه اقدام آمریکا در جهت افزایش نظامیانش در سوریه و عراق استقبال کرد و مدعی شد هر بار که آمریکا قابلیت های نظامی خود را در این منطقه بیشتر به کار می گیرد شرایط به ضرر تروریست ها تغییر می کند. 

 

نخست وزیر پیشین انگلیس جنگ را با دیگر مشاغل حرفه ای مقایسه کرد و مدعی شد هر چه توانمندی نظامی ، تجربه و آمادگی نیروها بیشتر باشد اثربخشی آنان هم بیشتر خواهد بود.