بزرگترین کمک نظامی  آمریکا به رژیم صهیونیستی

یک مقام کاخ سفید اعلام کرد دولت اوباما آماده عرضه بزرگترین کمک نظامی تاریخ این کشور به رژیم صهیونیستی است. 

 

این مقام عالیرتبه در ادامه اظهار داشت: مذاکرات طرف آمریکایی و اسرائیلی بر سر مفاد این قرارداد 10 ساله همچنان در جریان است و کاخ سفید آمادگی دارد تا هر چه سریعتر آن را امضا کند.

 

همچنین بیش از 80 نفر از اعضای سنای آمریکا نیز روز دوشنبه با امضای نامه‌ای خواستار افزایش کمکهای نظامی دولت اوباما به اسرائیل شدند. 

 

در بخشی از این نامه که به امضای 51 سناتور جمهوریخواه و 32 سناتور دموکرات رسیده است، آمده است: "با توجه به افزایش تهدیدات منطقه‌ای، آمریکا باید قرارداد نظامی جدیدی را با اسرائیل منعقد کند تا اسرائیل بتواند برتری نظامی خود را در منطقه حفظ کند."

 

نام «تد کروز» - سناتور تگزاس و نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – در میان امضاکنندگان این نامه به چشم می‌خورد؛ اما «برنی سندرز» - نامزد دموکراتها – این نامه را امضا نکرده است.

 

در قرارداد نظامی فعلی واشینگتن – تل‌آویو که اوایل سال 2018 به پایان می‌رسد، سالانه مبلغ 3 میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل در نظر گرفته شده است؛ اما طبق گزارشات، اسرائیل می‌خواهد این مبلغ را به 5 میلیارد دلار در سال افزایش دهد.

 

به گفته برخی منابع، در صورتیکه اوباما با این میزان کمک نظامی سالانه به رژیم صهیونیستی موافقت نکند، بنیامین نتانیاهو - نخست وزیر اسرائیل – ترجیح می‌دهد برای عقد یک قرارداد نظامی بهتر منتظر جانشین اوباما بماند.

 

گفته می‌شود اسرائیل در ماه نوامبر لیست خرید خود را تحویل دولت آمریکا داده و خواهان خرید جنگنده «وی-22 آسپری» نیز برای مقابله با تهدید ایران شده است. اسرائیل در سال 2012 نیز در بحبوحه افزایش تنش‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران خواستار خرید این هواپیما شده بود؛ اما بعد از مدتی به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای از خرید آن منصرف شد.