ثروتمندترین مرد جهان؛ سکوی پرتاب مجدد اوباما

تابناک:وارن بافِت كه در سال ۲۰۰۸ به عنوان ثروتمندترین مرد جهان شناخته شد نیز برای رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال دو هزار و دوازده فعال شده است.

این میلیاردر امریکایی تلاش می کند باراک اوباما در انتخابات سال اینده به پیروزی برسد. وی که زمانی از نامزدهای جمهوری خواه حمایت می کرد؛ درانتخابات ریاست جمهوری سال دو هزار و هشت نیز از باراک اوباما حمایت مالی کرد.

این مساله نشان می دهد که او در هر دوره دقیقا از کسی پشتیبانی کرده که رای هم آورده و این یعنی بافت فقط نابغه اقتصادی نیست!

در این میان خبر جالب توجهی منتشر شده است مبنی بر اینکه وارن بافت به بانک «او امریکا»، پنج میلیارد دلار کمک اعطا می کند. بافت به هیچ وجه اهل کار های تبلیغاتی نیست و از این روست که اگر قصد کمک به این بانک را داشته قطعا خواسته از ورشکستگی آن که ضربه بزرگی برای اوباما است جلوگیری کند.

این بانک که از بزرگترین بانکهای امریکا است دچار مشکلات مالی شده است و اقدام باقت می تواند از ورشکستگی یکی از مهمترین بانکهای کشور جلوگیری کند. احتمال می رود با این اقدامات وارن بافت به مغز اقتصادی حزب دموکرات و چپهای امریکا تبدیل می شود.

با این اوصاف، این سوال مطرح است که چرا وی از سیاستهای اقتصادی باراک اوباما حمایت می کند که سبب تشدید مشکلات اقتصادی امریکا و بالارفتن میزان بیکاری در کشور می شود.

نکته مهم اینجاست که چون اوباما قصد دارد مالیات ثروتمندان را افزایش دهد غالب میلیاردرهای آمریکایی تمایل به کمک به او را ندارند و شاید بافت آخرین شانس اوباما باشد.

این روز ها اکثر مردم امریکا اعتمادشان را به سیاستهای اقتصادی اوباما از دست داده اند. بااین اوصاف، حمایت وارن بافت از باراک اوباما می تواند به علت مسائل سیاسی باشد زیرا وی در شرایطی اعتبار و پول خودش را برای اوباما صرف کند که از نظر اقتصادی و منطقی، درست نیست.

به گزارش شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، این اقدامات وارن بافت سبب شده است راستهای امریکا(جمهوری خواهان) انتقادهای بسیار شدیدی از او به عمل آورند.

اما بافت کیست؟

وارن ادوارد بافِت(به انگلیسی: Warren Buffett)، غالبأ با لقب باهوش اوماها یا دانشمند اوماها نامیده می‌شود. او یک آمریکایی سرمایه گذار، تاجر و یک انسان خیر می‌باشد.

او مدیر عامل و بیشترین سهام‌دار شرکت برکشایر هاتاوی می‌باشد. دارایی خالص او در حال حاضر ۵۲ میلیارد دلار برآورد شده‌است و در رتبه‌بندی فوربس در سپتامبر سال ۲۰۰۸ میلادی، به عنوان ثروتمندترین مرد جهان شناخته شده‌است.

در ماه ژوئن سال ۲۰۰۶، او بخش بزرگی از دارایی خود را به بنیاد بیل و ملیندا گیتس اهدا کرد. حجم دلاری اهدایی او تقریبأ ۳۰ میلیارد دلار است. اهدای دارایی در این سطح در تاریخ آمریکا بی‌نظیر بوده‌است. در آن زمان اعلام‌شد که این سطح کمک کافی است تا اندازهٔ این بنیاد را به بیش از دو برابر افزایش داد.

او به کارهای اجتماعی شلوغ و تبلیغاتی تمایلی ندارد. سرگرمی او پس از بازگشت به منزل، درست کردن مقداری ذرت بوداده(پاپکرن) و تماشای تلویزیون است.

زندگی ساده در عین ثروت

علارغم داشتن ثروت زیاد، او به داشتن زندگی مقتصدانه و رفتار فروتنانه مشهور است. او کماکان در خانهٔ خود در مرکز داندی در همسایگی اوماها، نبراسکا که در سال ۱۹۸۵ میلادی به ارزش ۳۱٬۵۰۰ دلار خریداری کرده‌است زندگی می‌کند. البته اوخانه‌ای گران‌تر در لاگونا بیچ، در ایالت کالیفرنیا دارد که در سال ۲۰۰۴ خریداری کرده‌است. ارزش خانهٔ او در اوماها در سال ۲۰۰۸ میلادی ۷۰۰٬۰۰۰ دلار برآورد شده‌است.

حقوق سالیانهٔ او در سال ۲۰۰۶ میلادی به عنوان مدیر عامل(که البته خودش برای خود تعیین می کند) حدود ۱۰۰٬۰۰۰ دلار بوده‌است که در مقایسه با استاندارد درآمد یک شخص با شغل مشابه(مدیر عامل) ناچیز است. در سال ۲۰۰۷ میلادی بافت در بین ۱۰۰ مرد برتر تأثیرگذار در دنیا توسط مجلهٔ تایم آورده‌شد. او مردی بسیار فروتن است.

بافت همیشه خودش اتومبیل شخصی خود را می‌راند و هیچ راننده یا محافظ شخصی ندارد. هرگز با جت شخصی سفر نمی‌کند هرچند که مالک بزرگ‌ترین شرکت جت شخصی دنیاست.

توصیه های بافت

او خود از یازده سالگی کار رکد و در سیسزده سالگی اولین سهام خود را خرید و همیشه افسوس می خورد که چرا دیر شروع کرد او همیشه توصیه می کند که گمان نکنید فرزندانتان کوچکند به آنها سرمایه گذاری را بیاموزید.

وارن بافت نه با خودش تلفن همراه حمل می‌کند و نه کامپیوتری بر روی میز کارش دارد. او همیشه به جوانان می‌گوید: «از کارت‌های اعتباری دوری کنید و به خودتان متکی باشید؛ پول انسان را نمی‌سازد، بلکه انسان است که پول را ساخته. ضمنا تا جایی یه می‌توانید، ساده زندگی کنید. به توصیه‌های دیگران توجه نکنید فقط به آنها گوش کنید اما کاری را که فکر می‌کنید درست است انجام دهید. دنبال مارک‌های معروف نباشید.

آن چیزهایی را بپوشید که به شما احساس راحتی دست می‌دهد. پول خود را به خاطر چیزهای غیرضروری هدر ندهید. تنها به خاطر چیزهایی خرج کنید که واقعا به آنها نیاز دارید. این زندگی شماست. چرا به دیگران این فرصت را می‌دهید که برای زندگیتان تعیین تکلیف ینند».

شرکت بافت از ۶۳ شرکت تشییل شده است. او هر ساله تنها یک نامه به مدیران اجرایی این شرکت‌ها می‌نویسد و اهداف آن سال را ابلاغ می‌یند. او هرگز جلسات یا مکالمات تلفنی را بر مبنای یک شیوه قاعده‌مند برگزار نمی‌یند و به مدیران اجرایی خود ۲ اصل آموخته است: اصل اول این است یه «هرگز ذره‌ای از پول سهامداران خود را هدر ندهید» و اصل دوم می‌گوید «اصل اول را فراموش نکنید».

بافت نویسنده

بافت همچنين كتابهايي در آموزش راههاي كسب ثروت و اصول سرمايه گذاري نوشته كه به غالب زبانهاي رايج جهان ترجمه شده اند.