تأسیسات «دیمونا» دردسری برای رژیم صهیونیستی

 با توجه به فرسودگی نیروگاه هسته‌ای دیمونا و قرار داشتن آن در تیررس موشک‌های حزب‌الله، حفاظت از این نیروگاه به باری سنگین بر دوش رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. نیروگاه اتمی دیمونا که اسرائیل آن را از فرانسه خرید، نه‌تنها امتیازی برای این رژیم محسوب نمی‌شود بلکه به همچون باری سنگین بر دوش‌های این رژیم تبدیل شده است.

مشکل نیروگاه دیمونا فقط این نیست که در تیررس موشک‌های زمین به زمین حزب‌الله است بلکه به‌سبب پایان یافتن عمر مفید آن یعنی چهل سال است، این در حالی است که برخی از قطعات این نیروگاه بارها تعویض شده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص فاش کرد که دانشمندان هسته‌ای اسرائیل چندی پیش در کنفرانسی درباره مشکلات نیروگاه هسته‌ای دیمونا اعلام کردند 1537 مشکل را در این نیروگاه شناسایی کرده‌اند که نشان از خطرناک بودن آن دارد.

هاآرتص نوشت پروفسور عوزی ایون، عضو سابق کمیته انرژی اتمی کنست بارها خواستار تعطیلی نیروگاه دیمونا به‌علل امنیتی شده و تأکید کرده است عمر زیاد نیروگاههای اتمی، آنها را به خطری زیست‌محیطی تبدیل می‌کند.

اسرائیل از امضای معاهده منع گسترش سلاحهای هسته‌ای سر باز زده است و در نتیجه فعالیتهای اتمی این رژیم تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست و با این حال مسئولیت اجرای شروط امنیتی را که آژانس تعیین کرده، پذیرفته است. بر همین اساس صدها اشکال نیروگاه دیمونا، نه از طریق نظارت آژانس بلکه در سال 2015 از طریق امواج فوق‌صوت، آشکار شده است که دانشمندان هسته‌ای آنها را در کنفرانسی با همین موضوع مطرح کرده‌اند.

اسرائیل نیروگاه دیمونا را پایان دهه پنجاه از فرانسه خرید و آن را سال 1963 راه‌اندازی کرد که هم‌اکنون طبق معیارهای فرانسه، عمر مفید آن به پایان رسیده و پنجاه و سه ساله است. کارشناسان اسرائیلی تأکید می‌کنند این رژیم توان ساخت نیروگاههای اتمی را ندارد و با این حال اگر معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی را امضا کند خواهد توانست به‌طور رسمی از نیروگاههای اتمی برای مقاصد پزشکی و پژوهشی بهره‌مند شود.

نیروگاه هسته‌ای دیمونا باری سنگین بر دوش رژیم صهیونیستی است

روزنامه السفیر چاپ لبنان در پایگاه اینترنتی خود در یادداشتی نوشت: در بررسی‌هایی که دانشمندان در کنفرانس علمی ماه گذشته در تل‌آویو انجام دادند و در پی آزمایش‌هایی که با استفاده از امواج اولتراسونیک [ultrasonic] (امواج مافوق صوت) روی دیمونا انجام شد، مشخص شد دست‌کم هزار و پانصد و سی و هفت مورد نقص در بوته [یا کروزه: ظرف مخصوص گداختن فلزات] این راکتور وجود دارد. علت این نقصها عمر بیش از حد این راکتور است. راکتور دیمونا بیش از پنجاه سال پیش احداث شد.

کارشناسان معتقدند اسرائیل بدون بهره گرفتن از تجربیات بین المللی قادر به ساخت راکتور جدید نیست و این امر نیز مستلزم امضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است. امضای این معاهده نیز راهبرد هسته‌ای کنونی اسرائیل را که بر سیاست ابهام مبتنی است، تهدید می‌کند.

یوسی ملمان تحلیلگر امنیتی روزنامه‌ اسرائیلی معاریو درباره اخبار منتشر شده درخصوص نقص در راکتور دیمونا گفت این نقص بدین معناست که «زمان پی بردن به ماهیت واقعی سیاست هسته‌ای اسرائیل نزدیک شده است.

از نظر ملمان این نقص با توجه به زیاد بودن عمر راکتور قابل پیش‌بینی بود. در سال دو هزار و چهار میلادی مسئولان ارشد راکتور در کنفرانسی علمی به موانع پیش روی ارتقای سطح امنیت راکتور اذعان کرده بودند.

تحلیلگر روزنامه معاریو خاطرنشان کرد راکتور دیمونا پنجاه و سه ساله شده است. هم‌اکنون برای اجتناب از فرسایش این راکتور از پیشرفته‌ترین روشها استفاده می‌شود. پرسشی که هم‌اکنون مطرح می‌شود، این است: تا چه‌زمانی می‌خواهند از این روشها استفاده کنند؟ راکتور دیمونا هفت سال دیگر بیشتر عمر نمی‌کند، بر این اساس ناگزیر از کار خواهد افتاد. طبق مطالب منتشر شده در نشریات خارجی قدرت این راکتور که اسرائیل آن را از فرانسه خریداری کرد، بیست و چهار مگابایت بود و ظاهراً به‌منظور انجام تحقیقات خریداری شد اما اسرائیل میزان تولید این راکتور را به پنجاه مگابایت و شاید بیشتر ارتقا داد.

یوسی ملمان افزود طبق مطالب منتشر شده در نشریات خارجی، اسرائیل در این راکتور اورانیوم و پلوتونیوم تولید می‌کند که هر دو عناصر ساخت سلاح هسته‌ای هستند. علاوه بر این، اسرائیل سیاست ابهام هسته‌ای را ابداع کرده است تا مانع پیگیری قانونی فعالیت‌های خود در محافل بین المللی شود و از سوی دیگر معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نیز امضا نمی‌کند، این همان تله‌ای است که اسرائیل هم‌اکنون در آن گرفتار شده است. اسرائیل توانایی و تجهیزات ساخت راکتور هسته‌ای جدید را ندارد و برای ساخت راکتور جدید به کمک از خارج نیاز دارد و اگر معاهده مذکور را نیز امضا کند، قدرت ساخت راکتورهای هسته‌ای را به‌منظور انجام تحقیقات و تولید برق به دست خواهد آورد اما در عین حال از آن خواسته خواهد شد جزئیات برنامه هسته‌ای خود را فاش کند.

ملمان در پایان گفت برآوردها حاکی از آن است که اسرائیل دویست بمب ساخته است. طبق برآوردهای بنیاد صلح سوئد، اسرائیل هشتاد بمب ساخته است.

وی می‌افزاید اسرائیل یک زرادخانه دارد که حتی درصورت از کار افتادن راکتور با کمک آن می‌تواند قدرت بازدارندگی خود را حفظ کند.