دیدار مقتدی صدر با آیت الله سیستانی

 در پی ناآرامی های روز شنبه در عراق و ورود تظاهرات کنندگان به منطقه سبز بغداد و ساختمان پارلمان این کشور، «فواد معصوم» رئیس جمهور عراق روسای قوای سه گانه و رهبران سیاسی را به برگزاری نشست فوری در روز یکشنبه دعوت کرد.

معصوم پیش از این تظاهرات کنندگان را به خروج از ساختمان پارلمان و عدم آسیب به نمایندگان و دارایی های عمومی دعوت کرده بود. وی همچنین حیدر العبادی نخست وزیر، سلیم الجبوری رئیس مجلس و رهبران سیاسی عراق را به انجام اصلاحات فراخواند.

از سوی دیگر ائتلاف ملی عراق به منظور بررسی تحولات بحران سیاسی این کشور نشست فوری برگزار کرد. یک منبع مطلع اعلام کرد که رهبران این ائتلاف عصر شنبه به منظور بررسی بحران کنونی عراق تشکیل جلسه دادند.

در همین حال شبکه اسکای نیوز به نقل از رسانه های عراقی از دیدار «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر با آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در مقر اقامت وی در شهر نجف اشرف خبر داد.

این در حالی است که «هادی العامری» دبیرکل سازمان بدر و فرمانده الحشد الشعبی عراق از این نیروها خواست به یگان های عملیات کمربند امنیتی بغداد بپیوندند. وی همچنین بر ضرورت جلوگیری از هرگونه حملات تروریستی به پایتخت تاکید کرد. یک منبع مطلع اظهار داشت که العامری به نیروهای الحشد الشعبی و نیروهای جهادی بدر دستور داده است تا به یگان های عملیات کمربند بغداد بپیوندند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود این اقدام را در راستای آمادگی برای مقابله با هرگونه حملات احتمالی تروریست های داعش و بازماندگان طاغوتی صدام که می خواهند از بحران سیاسی فعلی در عراق سوء استفاده کنند، برشمرد.

گردان های سیدالشهداء عراق نیز روز شنبه اعلام کرد که دو هنگ از نیروهای ویژه خود را به منظور کمک به حفظ امنیت، در اطراف بغداد مستقر کرده است.

هیات سازمان ملل در عراق نیز با ابراز نگرانی نسبت به ورود تظاهرات کنندگان به منطقه سبز بغداد و ساختمان پارلمان، دولت عراق و رهبران سیاسی را به انجام گفتگو در راستای تضمین اجرای اصلاحات لازم و حل بحران کنونی فراخواند.

گفتنی است که نمایندگان پارلمان عراق قرار بود روز شنبه برای بررسی وزرای پیشنهادی حیدرالعبادی نخست وزیر عراق تشکیل جلسه دهند و لیست تمامی وزرای پیشنهادی را تکمیل کنند اما این جلسه به هفته آتی موکول شد.

در پی این اقدام پارلمان صدها نفر از هواداران جریان صدر عراق در اعتراض به این اقدام وارد منطقه سبز و پارلمان عراق شدند و شعارهای اعتراض آمیز سر دادند. از سوی دیگر حیدر العبادی نخست وزیر عراق به مردم این کشور اطمینان داد که اوضاع در بغداد تحت کنترل نیروهای امنیتی است.