4 نکته مهم در خصوص تظاهرات بغداد

وبسایت یو اِس اِی تودی در گزارشی نوشت: زمانی که معترضانِ خشمگین از فساد دولتِ عراق روز شنبه به منطقه سبز حمله کردند و روز بعد یک خودروی بمبگذاری شده در شمال این کشور منفجر شد، عراق یکی از خشونت آمیزترین هفته های خود را پشت سر گذاشت. در این انفجار – که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت --دست کم 31 نفر کشته شدند. 

 

معترضان روز یکشنبه اعلام کردند به طور موقت به اعتراضات خود پایان می دهند و به این ترتیب منطقه را ترک کردند. "حیدر عبادی،" نخست وزیر عراق روز یکشنبه خواستار بازداشت معترضانی شد که وارد منطقه سبز شده و ترس قانونگذاران عراقی را برانگیخته بودند. گزارشها حاکی از آن است که هیچ کس در این حوادث زخمی نشد.

 

به نوشته یو اس ای تودی، این اعتراضات که درواقع از جانب حامیان "مقتدی صدر،" انجام شد، دو روز پس از سفر "جو بایدن،" معاون رئیس جمهور آمریکا به عراق رخ داد. این حوادث توانایی عراق را برای مبارزه با گروه تروریستی داعش زیر سؤال برد و شک و شبهاتی در خصوص ثبات سیاسی کشور --13 سال پس از اشغال عراق -- بوجود آورد.

 

این اتفاق چگونه رخ داد؟
این اعتراضات در واقع نتیجه تظاهرات خیابانی چند ماهه گذشته بود که حامیان "مقتدی صدر" آغاز کردند. معترضان خواستار اجرای اصلاحاتی برای پایان فساد در این کشور شدند؛ زیرا حیدر عبادی تصمیم گرفته بود تکنوکرات ها را جایگزین اعضای اصلی کابینه کند. "استیون کوک،" کارشناس مسائل خاورمیانه در شورای روابط خارجی گفت: این حوادث همچنین بر اثر تنشهای طولانی مدت نهفته در این کشور از زمان اشغال عراق در سال 2003 رخ داده است.

 

چرا این مسئله برای آمریکا مهم است؟
ارتش آمریکا "صدام حسین،" رئیس جمهور پیشین عراق را در سال 2003 سرنگون کرد و بر تشکیل دولت فعلی نظارت کامل داشت. آمریکا یک دولت با ثبات در عراق می خواهد تا بتواند با گروه تروریستی داعش مبارزه کند. نیروهای عراقی در حال حاضر مشغول مبارزه با عناصر داعش در موصل و دیگر بخشهای این کشور هستند. ناآرامی های عراق همچنین می تواند کشور را به درگیری های فرقه ای گذشته بازگرداند که منجر به بی ثباتی در کشور شد. "کِنِث پولاک،" عضو ارشد مؤسسه بروکینگز اعلام کرد: اگر جنگ داخلی رخ دهد، گسترش می یابد و به اردن، کویت و عربستان سعودی می رسد. آمریکا هرگز نمی خواهد شاهد این سناریوها باشد.

 

این مسئله چگونه می تواند روی جنگ با داعش اثر بگذارد؟
کِنِث پولاک در ادامه افزود: عراق به یک نظام سیاسی پایدار در بغداد نیاز دارد تا بتواند نیروهای خود را در شهرهایی از جمله موصل و انبار حفظ کند. ارتش تاکنون دستاوردهای زیادی در مقابله با گروه تروریستی داعش بدست آورده است؛ اما وقوع هرگونه بی نظمی در نظام سیاسی کشور می تواند بر این استراتژی تأثیر بگذارد.

 

حالا چه خواهد شد؟
حیدر عبادی که از سال 2014 نخست وزیر عراق بوده است همچنان به تلاش برای یافتن رضایت عمومی ادامه می دهد؛ این درحالیست که مقتدی صدر خواستار اجرای اصلاحات سیاسی در این کشور می شود. آمریکا نیز به دخالت در نظام سیاسی دولت عراق ادامه می دهد تا به اصطلاح به ثبات کشور کمک کند.