موارد اصلی اختلاف اوباما و نتانیاهو

 روزنامه « یدیعوت آحارانوت» در سرمقاله خود در مورد کمک‌های امنیتی آمریکا به اسرائیل نوشت: ادامه اختلاف‌ها  بین دوطرف مانع توفق آنان بر سر این کمک‌ها شده است.

نامه 83 سناتور آمریکایی در حمایت از اسرائیل

این روزنامه با اشاره به نامه 83 سناتور آمریکایی که در آن آمادگی خود را برای تایید توافقی طولانی مدت به منظور افزایش کمک های امنیتی به اسرائیل ابراز کرده اند، نوشت، این نامه گام مهم دو حزب جمهوریخواه و دموکرات بوده و از حمایت گسترده مجلس سنا از اسرائیل حکایت دارد.

یدیعوت آحارانوت در عین حال یادآور شد مهم این است که متوجه شویم اختلال در روابط آمریکا و اسرائیل در مورد محاسبه آمار و ارقام نیست بلکه مربوط به دیدگاه راهبردی در قبال تهدیدهای موجود در  خاورمیانه و نیز  اندیشه ، ارزیابی‌ها و مواضع دو طرف است.

این روزنامه سپس هشت اختلاف اصلی بین اسرائیل و آمریکا را به شرح زیر اعلام کرد:

اول:  اختلاف در دیدگاههای راهبردی:

در اندیشه و تفکرات اسرائیل، توافق هسته ای با ایران به امنیت اسرائیل زیان رسانده است  از همین رو آمریکا که رهبری این توافق را در دست داشت، باید به اسرائیل در روبه رو شدن با این خطرها کمک کند.

این در حالی است که دولت آمریکا این توافق را یک موفقیت بزرگ راهبردی می داند که تهدید هسته‌ای علیه اسرائیل را کاهش خواهد داد.

دوم: اختلاف ایدئولوژیک:

دولت آمریکا روند مسالمت آمیز را بهترین راه حل برای امنیت اسرائیل می داند حال آنکه اسرائیل معتقد است به دنبال توافق سازش با فلسطینی ها خطرهای مهمی متوجه امنیت آن خواهد شد.

علاوه بر این، دولت آمریکا به ارزش‌ها و منافع اسرائیل به دیده تردید می نگرد در حالی که همین موارد در سال‌های گذشته علت اساسی کمک‌های سخاوتمندانه آمریکا به این رژیم بوده است.

سوم: اختلاف در پیش بینی‌ها و انتظارها:

اسرائیل توقع دارد آمریکا دست کم یک میلیارد دلار به کمک های سالانه اضافه کند اما دولت آمریکا با افزایش 20 درصدی کمک ها نسبت به سال گذشته موافقت کرده تا ارزش آن به 3.7 میلیارد دلار درسال برسد.

حقیقت این است که کنگره آمریکا افزایش های فوق العاده ای در کمک های به اسرائیل در نظر گرفته و دولت آمریکا نیز تجهیزات دفاعی ضد موشک را به اصل کمک ها افزوده است.

این در حالی است که دولت آمریکا از اسرائیل خواسته بود به درخواست نکردن کمک های ویژه از کنگره پایبند بماند تا کمک ها از آنچه در خصوص آن توافق شده بود، فراتر نرود.

چهارم:  اختلاف در درک محدودیت‌های مالی بودجه آمریکا

آمریکا به کاهش بودجه پنتاگون ( وزارت دفاع) و مشکلات موجود بر سر راه ارائه کمک های امنیتی به همپیمانانش تاکید کرده است.

اما اسرائیل که بیش از نیمی از کمک های خارجی آمریکا را دریافت می کند، در مقابل این تاکید آمریکا ، حمایت ویژه کنگره را خواستار شده و منافع امنیتی ایالات متحده را نتیجه تقویت قدرت خود می داند.

پنجم: اختلاف در ارزیابی سیاست دولت آینده آمریکا:

دولت « باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا معتقد است که دولت آینده آمریکا جمهوری خواه و یا دموکرات برای افزایش کمک ها به اسرائیل با مشکلاتی روبه رو خواهد شد.

اما در اسرائیل بسیاری بر این باور هستند که هر دولت آینده آمریکا، موضع منفی اوباما در قبال خاورمیانه را تغییر خواهد داد و تقویت اسرائیل را بخش جدایی ناپذیر راهبرد خود خواهد دانست.

ششم:  اختلاف بر سر بسته ساختار داخلی:

از زمان لغو طرح هواپیمای اسرائیلی «هلوی» در اواخر دهه هشتاد قرن گذشته، به اسرائیل اجازه داده شد حدود یک چهارم کمک مالی را که دریافت می‌کند به «شیکل» واحد پول خود تبدیل کند تا از این طریق بتواند نیازهایش در زمینه صنایع امنیتی را خریداری کند اما این روند در گذشته با زیان هایی همراه شد.

در مقابل دولت کنونی آمریکا لغو این بسته کمک ها را حتی به شکل تدریجی تایید می کند.

هفتم:  پرونده فلسطین

« بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی بیم دارد به اوباما فرصت داده شود تا بار دیگر موضع خود را مبنی بر اینکه امنیت اسرائیل در اثر توافق با فلسطینی ها به مخاطره نمی افتد، ثابت کند.

نتانیاهو معتقد است در این صورت، شرایط برای دولت آمریکا به منظور فعالیت درمیدان فلسطین حتی در خصوص موضوعاتی که با اسرائیل در مورد آن توافق وجود ندارد، آسان خواهد کرد.

هشتم:  اختلاف در موضوع اعتماد شخصی:

روابط بین اوباما و نتانیاهو از یک نقص اساسی رنج می برد و آن بی اعتمادی به یکدیگر است که در طول سال ها شکل گرفته و در جریان رویاروئی بین این دو بعداز توافق هسته ای با ایران به اوج رسید.

این بی اعتمادی مشکلات زیادی در روابط اوباما و نتانیاهو برای ملاقات با هم به منظور نهایی کردن مسائل اصلی مربوط به کمک های امنیتی به اسرائیل ایجاد کرده است.

یدیعوت آحارانوت در ادامه سرمقاله خود نوشت: اسرائیل در تابستان سال 2015 روشی فریبکارانه در قبال دولت آمریکا در پیش گرفت و به پیشنهاد های آن برای پاسخ دادن به خطرهای امنیتی ناشی از توافق هسته ای با ایران بی توجهی کرد.

این روزنامه افزود: خودداری از بررسی موضوع جبران خسارت های وارده به اسرائیل با وزیر جنگ، قبل از توافق و تصویب آن و همچنین سخنرانی تحریک آمیز نتانیاهو در کنگره ، موضع اسرائیل را به شدت تصعیف کرد.

این منبع تاکید کرد: اسرائیل اکنون خود را در چارچوب جستجوی یک بعدی در خصوص مساله کمک های امنیتی محصور می بیند و نمی تواند با آمریکا در خصوص مسائل مهم از جمله مسائل امنیتی وارد بررسی همه جانبه شود.

به نوشته یدیعوت آحارانوت در این شرایط باید در نظر داشت که دولت کنونی آمریکا نسبت به دولت‌های گذشته  در قبال اسرائیل مواضعی سرسختانه تر اتخاذ کرده است.