پیش‌شرط جدید آمریکا برای مذاکرات سوریه

کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از قدرت تا روز اول ماه آگوست (11 مردادماه) پیش‌شرط جدیدی است که آمریکا برای مذاکرات سوریه تعیین کرده است. 

جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری این موضوع را مطرح کرد. وی گفت: «زمان هدف برای دوره انتقالی، اول آگوست است.»

وی افزود: «ما حالا وارد ماه می شده‌ایم. بنابراین، ظرف این چند ماه، یا اتفاقاتی می‌افتد و یا اینکه این به معنی آن است که آنها خواستار قدم گذاشتن در مسیر دیگری هستند.»

بیزینس‌اینسایدر، این هشدار جان کری را یادآور اظهارات او در سال 2011 دانسته که گفته بود بشار اسد در حال گذراندن روزهای آخرش در قدرت است.

ناآرامی‌های پنج ساله سوریه به گفته دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه، به کشته شدن بیش از 400 هزار نفر و آواره شدن نزدیک به دو میلیون نفر منجر شده است. 

گزارش‌ها در سال‌های گذشته حاکی از آن بوده که حمایت دولت‌های غربی و هم‌پیمانان منطقه‌ای آنها یعنی قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‌نظامیان سوریه از عوامل اصلی گسترش دامنه جنگ در این کشور است. 

در حالی که کشورهای غربی کناره‌گیری «بشار اسد» را شرط موفقیت مذاکرات سوریه عنوان می‌کند، دمشق این پیش‌شرط را خط قرمز خود برای مشارکت در مذاکرات عنوان کرده است.