کاخ سفید: به سوریه حمله نمی‌کنیم

«جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه بار دیگر خواستار «انتقال سیاسی در سوریه» تا ابتدای ماه آگوست شد.

«ارنست»، گزینه نظامی علیه دولت سوریه، حتی در صورت عدم وقوع انتقال سیاسی تا تاریخ اول آگوست (11 مردادماه) را رد کرد.

جاش ارنست اضافه کرد که آمریکا از حمله به عراق در سال 2003 برای براندازی دولت وقت عراق درس گرفته است و به سوریه حمله نخواهد کرد.

پیش از این جان کری، وزیر خارجه آمریکا با لحنی تهدیدآمیز گفت که در صورت عدم تحقق انتقال سیاسی تا روز اول آگوست، دولت سوریه، قدم گذاشتن در مسیری متفاوت را انتخاب کرده است.

بیزینس‌اینسایدر، این هشدار جان کری را یادآور اظهارات او در سال 2011 دانسته که گفته بود بشار اسد در حال گذراندن روزهای آخرش در قدرت است.

ناآرامی‌های پنج ساله سوریه به گفته دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه، به کشته شدن بیش از 400 هزار نفر و آواره شدن نزدیک به دو میلیون نفر منجر شده است.

گزارش‌ها در سال‌های گذشته حاکی از آن بوده که حمایت دولت‌های غربی و هم‌پیمانان منطقه‌ای آنها یعنی قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‌نظامیان سوریه از عوامل اصلی گسترش دامنه جنگ در این کشور است.

در حالی که کشورهای غربی کناره‌گیری «بشار اسد» را شرط موفقیت مذاکرات سوریه عنوان می‌کند، دمشق این پیش‌شرط را خط قرمز خود برای مشارکت در مذاکرات عنوان کرده است.

«جاش ارنست» در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره اینکه روسیه و سوریه هر دو حمله به یک اردوگاه پناهندگان در «ادلب» را تکذیب کرده‌اند گفت دولت اوباما هنوز در جایگاهی نیست که بگوید مسئولیت این حمله با چه کسی است.