درگیری‌های مسلحانه بین گروه‌های مسلح تروریستی همزمان با تشدید اوضاع میدانی و امنیتی در حلب و اجرای آتش‌بس در برخی مناطق مانند ریف شمالی لاذقیه و ریف مشق همچنان به ویژه در ریف دمشق ادامه دارد.

ادامه این درگیری‌های ثابت می‌کند که گروه‌های تروریستی نمی‌توانند، بدون قتل و کشتار به حیات خویش ادامه دهند و حضوری جدی در مذاکرات و گفت‌وگوهای آینده داشته باشند، چون اعضای این گروه‌ها مشتی قاتل بیش نیستند.

در این راستا، جبهه عملیاتی «أوتایا» در «غوطة شرقی» دمشق شاهد درگیری‌های شدید بین دو گروه تروریستی «‏جیش الإسلام» و «جیش الفسطاط» بود که در نتیجه آن ده‌ها نفر از دو طرف کشته و زخمی شدند.

افزون بر آن، در بوستان‌ها و مزارع اطراف شهر «دوما» در ریف دمشق  گروه‌های مسلح به شدت با یکدیگر درگیر شدند. در شهر «ادلب»، در شمال غربی سوریه «ابو النصر»، سرکرده منطقه «حماه» گروه تروریستی «‏فیلق الشام» ترور و جسد وی و یکی از همراهانش در بوته زارهای روستای «ژوزف» در ریف ادلب پیدا شد.

این درحالی است که موج ترورهایی که «احرار شام» را در ریف ادلب هدف قرار داده بود، این گروه تروریستی را واداشت تا ضمن دادن فرمان آماده باش، تدابیر امنیتی اطراف مقرها و پایگاه‌های نظامی خود را از شهر ادلب تا مناطق مرزی این استان با ترکیه افزایش دهد.

همچنین درپی دو عملیات انفجار و ترور هفته گذشته، این گروه اقدام به بازداشت‌هایی در مناطق تحت تصرف خود کرد که نزدیکان عناصر مسلح ملحق شده به داعش را شامل می‌شد.

طی حمله انتحاری که هفته گذشته احرار الشام را در شهر «بنش»، واقع در استان ادلب هدف گرفت، حدود 15 عضو این گروه کشته و دست‌کم 30 نفر زخمی شدند.

در میان کشته‌های این انفجار 4 فرمانده بارز احرار الشام مانند «ماجد الصادق»، فرمانده ستاد گروه و «ابو جابر»، فرمانده نظامی گروه الحسین یکی از گروه‌های وابسته به احرار الشام نیز مشاهده می‌شدند.

در جریان عملیات بمبگذاری خودرو «سعود العساف»، فرمانده نظامی گروه «انصار الحق» وابسته به احرار الشام در شهرک «معصران» از توابع منطقه «معره النعمان» ادلب نیز العساف و سه نفر از همراهانش کشته شدند.

«أبو حسین جوخة»، از قضات شرع احرار الشام در حلب نیز اگرچه از ترور جان به در برد، اما در اثر انفجار بمب کار گذاشته شده در خودروش در محله ‫‏الصالحین حلب به شدت زخمی شد.

به اعتقاد بسیاری از محافل یکی از مهمترین اهداف آتش‌بس دادن این فرصت به گروه‌های تروریستی است که به مقابله با داعش بروند و به آمریکا و غرب و رژیم‌های عربی نشان دهند که می‌توانند، به آنها به عنوان ابزارهایی برای مبارزه با این گروه تروریستی تکفیری تکیه کنند.

این موجب می‌شد تا کشورهای فوق الذکر دستاویز لازم برای حمایت مالی و تسلیحاتی از این گروه‌ها را داشته باشند و در پوشش مبارزه با داعش، با ارتش سوریه مبارزه کنند، به همین منظور شاهد بروز درگیری‌های شدید بین این گروه‌ها با داعش در محورهای کوه‌های «الافاعی» و ‫«‏الضبعة» در ارتفاعات شرقی القلمون بودیم.

همچنین گروه‌های مسلح حملات خمپاره‌ای و موشکی خود علیه مواضع و مقرهای داعش در منطقة «‏بادیة الشام» در نزدیکی شرق ‫‏القلمون و کوه‌های الضبعة و حوالی ‏بئر القصب را از سر گرفتند.

در حلب نیز درگیری‌ها بین گروه‌های مسلح با داعش در محور جنوبی شهر مرزی «مارع» موجب زمین‌گیر شدن داعش و در روستای «ام حوش» انهدام سکوهای پرتاب موشک این گروه تکفیری شد.

این درحالی است که حملات موشکی این گروه‌ها با استفاده از موشک‌های تاو علیه مواضع داعش اطراف 2 روستای «تلالین» و «کفر غان»، در ریف شمالی کشته و زخمی شدن شماری از عناصر داعش را به دنبال داشت.