پاکستان کارمند سازمان سیا را مسموم کرد

 در اسلام‌آباد،‌«مارک کلینتن» یکی از مأموران سازمان سیا که به پاکستان اعزام شده بود مدعی است که توسط سازمان اطلاعات این کشور آی اس آی مصموم شده است.

وی افزود: در زمان مأموریتش در پاکستان دچار دل درد شدید شد و نتوانست به کار خود ادامه دهد بعد از بازگشت به آمریکا،‌پزشکان نتوانستند بیماری‌اش را تشخیص دهند.

به گزارش دیلی پاکستان،‌بعد از عملیات ابیت‌آباد که منجر به کشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده در پاکستان شد و کشته شدن 2 شهروند پاکستانی توسط ریموند دیویس جاسوس سازمان سیا روابط سازمان‌های اطلاعاتی دو کشور تیره شد.

با اینکه بیشتر اعضای سازمان سیا توانستند به موقع از پاکستان فرار کنند اما برخی از آنها مانند مارک کلینتن دچار بیماری‌های ناشناخته شدند و دیگر نمی‌توانند به مأموریت‌های خود ادامه دهند.

در دوران جنگ سرد مارک کلینتن جاسوس برجسته سازمان سیا در روسیه بود.

یکی از اعضای برجسته سازمان سیا بر این باور است که مارک کلینتن در دوران جنگ سرد بسیار حساس بود و از دسیسه روس‌ها می‌ترسید و در حال حاضر که بیمار شده وحشت کرده که شاید سازمان اطلاعات پاکستان وی را مسموم کرده است بنابراین ادعاهایش چندان قابل اعتبار نیست.

اگرچه مذاکرات راهبردی میان آمریکا و پاکستان با هدف بهبود روابط دو کشور انجام شد، اما گزارش رسانه‌های مختلف پاکستان از روند این مذاکرات، حکایت از وجود اختلاف های راهبردی و اساسی میان واشنگتن و اسلام آباد دارد.

در این میان، تشدید احساسات ضدآمریکایی در میان افکار عمومی پاکستان در سال های اخیر را نمی توان نادیده گرفت.

مردم پاکستان همچنان رنج و دردهای ناشی از عواقب لشکر کشی آمریکا به منطقه را حس می کنند و حملات مرگبار پهپادهای آمریکا به خاک پاکستان که از 12 سال پیش آغاز شده و هنوز هم هر از گاهی تکرار می شود، هرگز از ذهن و خاطر مردم پاکستان پاک نخواهد شد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که پاکستان برای دریافت کمک مالی و جنگنده از آمریکا با این کشور دچار اختلاف شده است.

«سرتاج‌عزیز» مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان،چندی پیش در یک گفت و گوی رسانه‌ای اظهار داشت: کمک مالی آمریکا همیشه مشروط بوده با این وجود پرداخت آن همیشه تأیید شده است.

آمریکا قرار بود 742 میلیون دلار کمک نظامی به پاکستان پرداخت کند که 430 میلیون دلار از این کمک‌ها مربوط به تأمین هزینه خرید جنگنده‌های اف 16 بود.

کنگره آمریکا بعد از به تعلیق درآوردن کمک مالی به پاکستان و فروش جنگنده به این کشور،‌ آزادی «شکیل آفریدی» مهره سازمان سیا را یکی از شرایط ادامه کمک مالی به اسلام‌آباد اعلام کرد.

چودهری‌نثارعلی‌خان وزیر کشور پاکستان با اعتراض به مصاحبه اخیر ترامپ درباره آزادی شکیل آفریدی گفت: نمی‌توان در ازای کمک‌های ناچیز مالی پاکستان را تهدید کرد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که قائم‌مقام وزارت دفاع پاکستان چندی پیش گفته بود آمریکا کمک‌های مالی خود به پاکستان را تا پایان سال 2016 ادامه می‌دهد.

آمریکا از سال 2001 برای همکاری در جنگ افغانستان مبلغی را تحت عنوان سی اس اف به پاکستان پرداخت می‌کند و تاکنون 13 میلیارد دلار تحت همین عنوان به اسلام‌آباد پرداخت داشته است.

در سال 2014 بعد از خروج بخشی از نیروهای آمریکایی از افغانستان قرار بود کمک‌های مالی این کشور به پاکستان متوقف شود اما این کمک‌ها به مدت یک سال تمدید شد.

در همین حال، یک مقام امنیتی پاکستان گفت: علت عدم علاقمندی آمریکا برای ادامه کمک مالی به پاکستان تغییر سیاست‌های این کشور درباره مبارزه با داعش در منطقه است.