واکنش‌های جهانی به احتمال ریاست جمهوری ترامپ

کناره‌گیری رقبای هم‌حزبی دونالد ترامپ – نامزد پیشرو جمهوریخواهان – به دنبال پیروزی وی در انتخابات ایالتی ایندیانا و گمانه‌زنی‌ها درباره قطعی شدن معرفی وی به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا واکنش‌های زیادی را در سراسر جهان به همراه داشته است. 

 

دورنمای ریاست جمهوری ترامپ از هم‌اکنون زنگ‌های خطر را در مکزیک به صدا در آورده است. ترامپ چندی پیش در یک نطق انتخاباتی از لزوم احداث یک دیوار در امتداد مرز‌ آمریکا با مکزیک برای جلوگیری از مهاجرت اتباع این کشور به آمریکا سخن گفت و به همین دلیل، معاون وزیر مهاجرت مکزیک در گفتگو با نشریه «ال اونیورسال» اظهار داشت که دولت مکزیک عمیقا در حال آماده‌سازی خود برای رویارویی با "فوریت ترامپ" است.

 

«الخاندرو رامیرز ماگانیا» – رئیس شورای تجاری مکزیک - نیز اظهار داشت که نهایی شدن نامزدی ترامپ در حزب جمهوریخواه موجی از نگرانی را در مکزیک و سراسر جهان ایجاد خواهد کرد.

 

احتمال قطعی شدن نامزدی ترامپ در قاره‌‌ اروپا نیز به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شد. روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» در همین رابطه نوشت: فردی که تنها تا چند ماه پیش عده‌ زیادی او را "دلقک" ‌تصور می‌کردند، اکنون خود را به عنوان نامزد نهایی جمهوریخواهان مطرح کرده است.

 

روزنامه آلمانی «دی ولت» نیز نوشت: اگر کاندیداتوری ترامپ یک درس به ما آموخته باشد، این است که این مرد را نباید دست کم گرفت.

 

روزنامه «ال پاییس» چاپ اسپانیا هم در مقاله‌ای با اشاره به ترامپ نوشت: پیروزی یک نامزد پوپولیست، بیگانه‌ستیز و زن‌ستیز به معنای خودکشی حزبی با یک تاریخ 160 ساله است.

 

"کابوس ترامپ از راه رسید" نیز عنوان تیتری بود که روزنامه انگلیسی «گاردین» در واکنش به احتمال معرفی ترامپ به عنوان نامزد نهایی جمهوریخواهان انتخاب کرد.

 

افزایش بخت ترامپ برای کسب عنوان نامزد نهایی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در چین هم واکنش‌هایی را به همراه داشت. در همین راستا، «هونگ لی» – سخنگوی وزارت امور خارجه چین – در پاسخ به این پرسش که اگر ترامپ رئیس جمهور بعدی آمریکا شود، این مسئله چه تاثیری بر روابط دو کشور خواهد گذاشت، از مردم آمریکا خواست که در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر، به صورت "منطقی و هدفمند" درمورد رئیس جمهور آینده خود تصمیم‌گیری کنند.