استفاده سازمان سیا از کودکان برای جاسوسی

گروه‌های تحت حمایت القاعده به ربودن کودکان از مدارس و فرستادن آنها به کمپ‌های  آموزشی با هدف تبدیل آنها به نیروهای جنگی در آینده مشهور هستند. طبق گزارشات جدید مشخص شده آن دسته از کودکانی که موفق به فرار از دست گروه‌های شبه‌نظامی می‌شوند نیز در زندگی جدید خود نیز شرایط مناسبی را تجربه نمی‌کنند.

طبق این گزارشات کودکانی که از دست گروه‌های تروریستی فرار می‌کنند برای سالها در بازداشتگاه‌های تحت نظارت دولت در موگادیشو نگهداری می‌شوند و در عملیاتهای اطلاعاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تنها در سال 2015 و پس از سالها تلاش سازمان ملل و مقامات حقوق بشر، مقامات  سومالی این پسران را به یک مرکز جدید بازپروری انتقال دادند که نیروهای اطلاعاتی به آن دسترسی نداشتند.

این کودکان در مصاحبه‌ای با واشنگتن‌پست اعتراف کردند که سازمان‌های اطلاعاتی و امنیت ملی از آنها برای کسب اطلاعات استفاده می‌کردند. آنها به مناطق خطرناک تحت کنترل گروه الشباب فرستاده می‌شدند و به آنها دستور داده می‌شد تا اعضای این گروه را به نیروهای دولتی معرفی کنند.

به گفته این کودکان درصورت امتناع از شرکت در چنین عملیاتهایی تهدید به مرگ می‌شدند. طبق اظهارات مقامات فعلی و پیشین آمریکایی واشنگتن برای سالها تامین مالی و آموزش سازمان‌های وابسته به دولت سومالی را بر عهده داشت، هرچند استفاده از کودکان خبرچین برخلاف قوانین بین‌المللی است.

رئیس سازمان اطلاعات سومالی استفاده از کودکان به عنوان جاسوس را رد کرد و مدعی شد برخی از این کودکان به صورت داوطلبانه در چنین عملیاتهایی شرکت می‌کنند.

هرچند جزئیات ماموریتهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در سومالی منتشر نشده است اما مقامات سومالی اعلام کردند که سازمان‌های اطلاعاتی دو کشور با یکدیگر همکاری نزدیکی دارند.

یکی از مقامات ارشد سومالی که نخواست نامش فاش شود دراین باره گفت: عملیاتی نیست که سازمان امنیت و اطلاعات داخلی سومالی انجام دهد و سازمان سیا از آن مطلع نباشد.