نشست زباله‌های هسته‌ای در «هانفورد آمریکا»

سایت هسته‌ای «هانفورد» در دشت‌های شرق واشنگتن قرار گرفته است.

اواخر سال گذشته، این مکان، بخشی از پروژه پارک تاریخی ملی منهتن شد که به بازدیدکنندگان اجازه رفتن به بخش رأکتور «بی» را می‌دهد. این رأکتور محلی است که پلوتونیوم برای یکی از دو سلاح اتمی تولید شد که در جنگ جهانی دوم به ژاپن پرتاب شد،

مجله نیوزویک با اشاره به این سایت هسته‌ای گزارش کرد که مجموع 9 رأکتور در هانفورد فعال است و گرچه این رأکتورها از رده خارج شده‌اند اما حدود 56 میلیون گالن زباله رادیواکتیو برجای گذاشته‌اند.

طبق این گزارش، این مکان تا حد زیادی با مواد رادیو‌اکتیو آلوده است و گزارشات اخیر حکایت از آن دارد که تانک‌های حاوی زباله‌های هسته‌ای نشتی‌هایی داسشته است. کارگران این محل دچار بیماری‌هایی شده‌اند و می‌گویند که عجله برای انتخاب هانفورد بعنوان یک پارک ممکن است نابهنگام باشد.

طبق این گزارش، 177 تانک زیرزمینی هرگز یک راه‌حل دائمی نیست و دولت، پیمانکاران خصوصی را به استخدام درآورده است تا کارخانه‌ای را احداث کنند که این زباله‌ها را جامد می‌کند و آنها را برای ذخیره‌سازی دائمی امن آماده می‌کند.

نیوزویک ادامه داد که برآوردها حکایت از آن دارد که این پروژه هزینه‌ای بالغ بر 110 میلیارد دلار دارد و موجب شده که بسیاری آن را گران‌ترین، گسترده‌ترین پروژه بازسازی محیط زیست در جهان قلمداد کنند. تکمیل آن حدود پنج دهه به طول می‌انجامد.

برخی منابع می‌گویند که پیمانکاران خصوصی به دلیل عجله برای تکمیل این پروژه، ایمنی و نگرانی‌های مهندسی را نادیده گرفته‌اند.

طبق این گزارش، از میان 28 تانک دوجداره، پیش از این تانکر (AY-102) ظاهراً لجن سمی در خاک نشت ‌می‌کرده است. در حال حاضر یک تانک دوجداره دیگر (AY-101) نیز در حال نشت کردن است.

در یادداشت‌های یکی از پیمانکاران آمده است که احتمال آنکه این ماده از زباله هسته‌ای تانک بوده باشد و از جداره اولیه تانک دو جداره نشت کرده باشد، وجود دارد.

بر اساس این گزارش، احتمال می‌رود که این ماده شامل ایزوتوپ‌های رادیواکتیوی همچون سزیوم 137 و استرونتیوم 90 باشد که البته هنوز کسی به طور دقیق ترکیبات این لجن سمی در هر تانک را نمی‌داند اما همه می‌دانند که این مواد نشت شده برای هزاران نفری که در شهرهای اطراف این تأسیسات در ایالت واشنگتن به سر می‌برند، مشکل‌ساز است.

این نگرانی‌ها هفته گذشته تشدید شد که 11 تن از کارکنان هانفورد به واسه بخارات ناشی از تانک AY-102 دچار ناراحتی و بیماری شدند.