خبرهای تایید شده از شهادت 13 ایرانی مدافع حرم، زخمی شدن 21 نفر و حدود 5 الی 6 نفر نیز اسیر حکایت دارد. حسینعلی رضایی مسئول روابط عمومی سپاه کربلای مازندران درهمین خصوص خبر شهادت ۱۳ مدافع حرم مازندرانی و زخمی شدن 21 نفر در سوریه را تایید کرد.

در همین حال آمارهای غیر رسمی نیز که از سوی رسانه های دشمنان انتشار می یافت شمار شهدای ایرانی مدافعان حرم را بیش از این اعلام کرد و از اسارت شمار زیادی ازاین نیروها نیز خبر می داد.

ایستادگی و رشادت نیروهای مدافعان حرم در این حمله غافلگیرانه، در برابرشمار زیادی از گروه های تکفیری و تروریستی که از سوی نیروهای نظامی عربستان و ترکیه پشتیبانی می شدند، برکسی پوشیده نیست به طوری که با وجود تعداد کم شان بیش از 70 نفر از تروریست های مهاجان را ازپا در آوردند.

شاهد مدعا این که دیده‌بان معارضان سوریه در زمان وقوع این حادثه خاطرنشان کرد که گروههای مسلح پس از درگیری‌های شدید و کشته شدن 73 نفر از آنان، بر خان طومان در حومه جنوبی حلب مسلط شدند.

این حمله بر خلاف اعلام آتش بس از سوی آمریکا صورت گرفت. شواهد پیداست که تروریست‌ها با نقشه از پیش تعیین شده و با همکاری کشورهای حامی خود، پس از 6 ماه و با رقم زدن اقدامی ننگین توانستند بار دیگر بر منطقه «خان طومان» در حومه حلب سوریه تسلط پیدا کنند.

شهرک "خان طومان" که روز جمعه به اشغال تروریستها درآمد؛ در 29 آذر 94 با عملیات گسترده نیروهای مقاومت پاکسازی شده بود. اما تروریستها با سوء استفاده از آتش بس با پشتیبانی گسترده مالی و تسلیحاتی حامیان منطقه‌ای و بین المللی خود به این شهرک حمله و آن را دوباره تصرف کردند.

خان طومان در منطقه "جبل سمعان" در استان حلب سوریه در 10 کیلومتری جنوب غربی شهر حلب واقع است و به دلیل نزدیکی به اتوبان حلب- دمشق از اهمیت راهبردی برخوردار است.

آمریکا و دولت‌های همپیمانش در منطقه که گروه‌های تروریستی مانند جیش الافتح، جیش الاسلام، احرار الشام، فتح الاسلام، جند الاقصی و ... که به عنوان "گروه های معارض میانه‌رو" شناخته شده و جزو گروه هایی هستند که به آتش بس پیوسته اند، عناصر خود را از جبهه‌های مختلف برای حمله به "خان طومان" فراخواندند به طوری که گفته می شود شمار این عناصر به 3 هزار نفر رسیده است و بدین ترتیب با نقض آشکار آتش بس و در سایه حمایت آمریکا و کشورهای همپیمان منطقه ای، دست به این جنایت زدند.

بجز روسیه در واقع هیچ ناظر بین المللی در سوریه بر توافق آتش بس نظارت ندارد و تضمینی بر رعایت آن از سوی گروه های مسلح در سوریه نیست.

به همین دلیل حمله به خان طومان در شرایطی که همه فکر می کردند گروه های مسلح به آتش بس پایبند خواهند بود، صورت گرفت و مدافعان حرم که غافلگیر شده بودند، آخرین درخواست هایشان آتش پشتیبانی توپخانه ای و حمایت هوایی بود تا نگذارند دشمن دستاوردهای آنان را ضایع کند، اما گویا در پشت جبهه نبرد نیز نیروهای پشتیبانی هم غافگلیر شده بودند و ندای لبیکی درخور، برای یاری مبارزان با خصم شنیده نشد.

در حالی که تروریست ها در این حمله با پشتیبانی ترکیه و عربستان سلاح‌های جدید و پیشرفته‌ای مانند موشکهای تاو و کورنت در اختیارداشتند، مدافعان حرم با رشادت تمام با وجود شمار اندک شان، تعداد زیادی از تروریست ها را تارو مار کردند و آنقدر جنگیدند تا در خون سرخ خود آرمیدند و در جوار رحمت الهی آرام گرفتند.

حمله به خاطومان نشان داد که نباید فریب دشمن را خورد و نیروهای ارتش و مردمی سوریه باید با هوشیاری بیشتر از تکرار اینگونه حوادث جنایت بار جلوگیری کنند.

با توجه به نقض آشکار آتش بس از سوی گروه‌های تروریستی، نیروهای سوری به همراه همپیمانان خود چون روسیه، ایران و حزب الله، باید تقاص سختی از این گروه های تروریستی جنایتکار و بد عهد بگیرند.

با برنامه ریزی دقیق با توجه به امکانات پیشرفته فنی و نظامی، و نقشه های ماهرانه می توان از زمین و هوا بر این بد عهدان خون آشام تاخت و خان طومان را بار دیگر سرفراز کرد.

بی شک لاله های مدافعان حرم در خان طومان نیز چشم به راه روزی هستند که این اتفاق خجسته در عرصه نبرد با تروریست ها رخ دهد و جنایتکاران به سزای عملشان برسند.