ناتو از تجربه عراق عبرت بگیرد و وارد سوریه نشود

وزیر دفاع سابق آمریکا در اظهار نظری خاطر نشان ساخت که ناتو نباید حضور نظامی در سوریه داشته باشد.

به نوشته «دیفنس نیوز» «چاگ هیگل» که سه‌شنبه در اندیشکده شورای آتلانتیک سخنرانی می‌کرد، در این زمینه اظهار داشت: «من به دقت در مورد نقش فعال ناتو در سوریه با رییس جمهور مشاوره خواهم کرد.»

وی گفت: «فکر می‌کنم ما می‌توانیم و باید کمک کنیم و بسیاری از ما نیز در این مسیر هستیم. اما مشکل این است که خاورمیانه بسیار پهناور  و گسترده با اختلاف‌های زیاد و عناصر غیر قابل کنترل است که ناتو نمی‌تواند آن‌ها را برطرف کند.»

هیگل در ادامه گفت: «فکر می‌کنم تحمیل مجدد اراده غرب و برپایی نهادهای غربی در خاورمیانه مواردی است که به طور قطع نباید خواستار آن‌ها باشیم . امیدوارم که از حضور در عراق عبرت گرفته باشیم. این امر کارایی نخواهد داشت و هرگز در طول تاریخ موثر نبوده است.»

 هیگل در حالی چنین سخنانی را بیان کرد که «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا  اخیرا در نشست استماع کمیته نیروهای مسلح سنا با موضوع «مقابله با داعش و راهبرد خاورمیانه‌ای پنتاگون» از تدوین برنامه‌ای جدید برای آموزش معارضان مسلح سوریه هم خبر داد؛ برنامه‌ی که سال گذشته میلادی پس از صرف 500 میلیون دلار و دستگیر و کشته شدن اغلب نیروهای آموزش‌دیده در مواجهه واقعی با داعش، شکست خورده بود.

 کارتر در خصوص آخرین وضعیت نظامیان آمریکایی حاضر در عراق و سوریه گفت: «در حال حاضر در عراق 3 هزار و 500 و در سوریه 300 نیرو داریم که البته اخیراً 250 نفر به نیروهای مستقر در سوریه افزوده شد.»

 اشتون کارتر به پیچیده بودن شرایط نبرد در سوریه هم اشاره کرد و گفت: «در سوریه شاهد تغییر نام گروه‌های مسلح موجود و تشکیل گروه‌های جدید هستیم؛ راهبرد ما در برابر آنها، مهار نیست بلکه در پی نابودی آنها هستیم.»

 اشتون کارتر گفت: «ناتو می‌تواند نقش مفیدتری در مبارزه با داعش داشته باشد ولی مشکل آنجاست که تاکنون کشورهای اروپایی از این نهاد اروپایی برای مبارزه با داعش درخواستی نداشته‌اند. برای رفع این مشکل در حال مذاکره با "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو هستیم.»