یک بام و دو هوایِ خاندان آل‌سعود در یمن

روزنامه فیگارو چاپ پاریس با اشاره به اظهارات "عادل الجبیر،" وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر اینکه "انصار الله همسایگان ما هستند و با آنها مذاکره می کنیم"؛ از تغییر اولویت های عربستان در یمن خبر داد.

 

"جورج مالبرینو" نویسنده و تحلیلگر سیاسی نوشت: این تغییر در موضع در تصریحات وزیر امور خارجه عربستان در گفتگو با روزنامه فیگارو واضح بود، زیرا وی در این مصاحبه اظهار داشت: داعش و القاعده دشمنان درجه اول ما در شبه جزیره عربستان هستند.

 

مالبرینو افزوده است: عربستان تا چند وقت پیش، برخلاف دیدگاه کنونی بر این باور بود که انصارالله، تهدید اصلی برای عربستان بود. از این رو، هواپیماهای ائتلاف نظامی تحت فرماندهی عربستان، از حمله به مواضع تروریست های القاعده و داعش خودداری می کردند.

 

به ادعای مالبرینو، این تغییر در موضع عربستان که دقیقا از روز 20 آوریل گذشته به وجود آمد، رضایت فراوان امریکایی ها را موجب شده است، زیرا آنها همواره عربستان را به حمله به مواضع گروههای مسلح ترغیب می کردند.

 

این نویسنده اروپایی می افزاید: عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان روز دوشنبه در هنگام حضور در نشستی درباره سوریه تأکید کرد: القاعده و داعش، تروریست هستند و حوثی های انصارالله، یمنی و همسایه ما هستند و ما با آنها مذاکره می کنیم.

 

مالبرینو در پایان خاطرنشان کرد: عادل الجبیر از خوشبینی نسبی درباره مذاکرات جاری در کویت خبر داد و اظهار داشت: در برخی از زمینه ها، پیشرفت هایی حاصل شده است. اما اختلافاتی درباره مسائل دیگر، همچنان وجود دارد و امیدواریم به راه حل سیاسی دست یابیم.