خرابکاری داعش در یک میدان گازی

گروه تروریستی داعش یکی از میدان‌های گازی اصلی در مرکز سوریه را منفجر کرده و این حادثه سبب وقوع چند زمین لرزۀ کوچک در تدمر (پالمیرا) شده است. 

 

گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر در سوریه، مستقر در انگلیس، گزارش داد: داعش دوشنبه (۲۷ اردیبهشت) سبب سه انفجار بزرگ در میدان گازی «شاعر» شد. 

 

این میدان گازی، که یکی از بزرگ‌ترین میادین گازی در استانِ حمص سوریه است، از مدت‌ها پیش صحنۀ درگیری عناصر تکفیری داعش و نیروهای دولت دمشق بوده است. 

 

گروه تروریستی داعش ۱۶ اردیبهشت این میدان گازی را اشغال کرد. 

 

رامی عبدالرحمان، رئیس گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر در سوریه، اعلام کرد ظاهراً داعش تعدادی از تلمبه‌خانه‌های شاعر را منفجر کرده است؛ وی درباره جزئیاتِ تلفات احتمالی سخنی نگفت. 

 

بر پایه گزارش‌ها، این انفجار‌ها حتی شهر باستانی پالمیرا را در ۵۰ کیلومتری جنوب شرق شاعر لرزاند. 

 

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) عصر دوشنبه اعلام کرد نیروهای دولتی یکی از تپه‌های غربی این میدان نفتی را بازپس گرفته‌اند. 

 

گروه تروریستی داعش اردیبهشت سال ۱۳۹۴ پالمیرا را اشغال کرد و پس از آن خسارات بسیاری به این شهر باستانی که در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار دارد، وارد کرد. 

 

نیروهای ارتش سوریه اوایل فروردین ۱۳۹۵ این شهر باستانی را آزاد کردند. 

 

سوریه از سال ۲۰۱۱ (۱۳۸۹) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است؛ بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که در تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ منتشر شد، حدود ۴۷۰ هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از ۱. ۹ میلیون نفر زخمی شده‌اند. 

 

در جنگ پنج ساله سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ زده آواره شده‌اند.