دوئل داعش و القاعده در سوریه برای تشکیل حکومت مستقل

تعدادی از سران بلند پایه گروه تروریستی "القاعده" در روزهای اخیر به صورت مخفیانه وارد "سوریه" شده اند و آنگونه که منابع اطلاعاتی - امنیتی آمریکایی و اورپایی معتقدند، هدف این گروه از سران القاعده، ورود به عرصه رقابت با گروه تروریستی داعش در تشکیل حکومت اسلامی است.

گزارش ها حاکی از این است که القاعده در پی تشکیل حکومت یکپارچه و مستقلی در سوریه با همکاری متحد سوری خود یعنی تروریست ها "جبهة النصرة" می باشد.

این تصمیم القاعده نشان می دهد که سوریه از اهمیت بالایی در نزد این گروه تروریستی برخوردار است، آنگونه که تا کنون در عرصه میدانی نیز درگیری های خونینی بین تروریست های وابسته به القاعده و تروریست ها داعش رخ داده است.

انچه گزارش منابع اطلاعتی امنیتی غربی را تایید می کند، انتشار فایل صوتی منتسب به رئیس گروه تروریستی القاعده است. «ایمن الظوواهری» در این قابل صوتی که اوایل ماه جاری در کشور "پاکستان" ضبط و منتشر شد، از رغبت خود نسبت به تشکیل خلافت اسلامی مستقل در سوریه خبر داد.

یکی از تحلیلگران برجسته "موسسه خاورمیانه" در مقاله ای که در مجله "سیاست خارجی" به چاپ رسید، تشکیل خلافت اسلامی از سوی القاعده در سوریه را خطر جدی برای خاورمیانه عنوان کرده است که علاوه بر مشکلات امنیتی، روح تازه ای به این گروه تروریستی خواهد داد و در تقویت القاعده نقش چشمگیری ایفاء خواهد نمود.

«کارلس لیستر» در مقاله خود یادآور شده است که القاعده، در حرکات جهادی بسیار باهوش تر، منظم تر و پایا تر از رقیب خود یعنی داعش است، علاوه بر اینکه القاعده ارتباط خوبی با اهل سنت در سوریه و عراق دارد و این همبستگی، خطر تشکیل حکومت اسلامی القاعده را دو چندان می کند.

"نیویورک تایمز" نیز با اشاره به این موضوع، خاطر نشان کرد، با وجود احتمال قوی تشکیل حکومت مستقل از سوی القاعده در سوریه، ولی بسیاری از سران این گروه تروریستی با این تصمیم مخالفند و حال حاضر را زمان مناسبی برای این اقدام نمی دانند.

در مقاله ای که در نیویورک تایمز به چاپ رسید، تعداد عناصر القاعده و گروه های هم پیمان با آن در سوریه، بین ۵ تا ۱۰ هزار نفر عنوان شده است، این در حالی است که داعش، بیش از ۲۵ هزار جنگجو در عراق و سوریه دارد و این برتری عددی، می تواند اوضاع را به نفع داعش تغییر دهد.

گروه تروریستی النصرة، همپیمان القاعده در سوریه است و اخیرا پیشروی هایی را در عرصه میدانی در اطراف "حلب" و "ادلب" کسب کرده است.

این گروه تروریستی در نشست های صلح سوریه شرکت داده نمی شود و مقامات آمریکایی مدعی اند به گروه های مخالف بشار اسد در سوریه هشدار داده اند تا از تروریست های جبهة النصرة فاصله بگیرند، تا در صورت انجام اقدامی علیه آنان، دیگر گروه های مخالف دولت، آسیبی متحمل نشوند.