«جرمی کوربین» رهبر حزب اپوزیسیون انگلستان گفت با انتشار گزارش نقش انگلیس در جنگ عراق، توافق سری میان تونی بلر و جورج بوش برای مشارکت در جنگ عراق برملا خواهد شد.

به نوشته تلگراف، رهبر حزب کارگر انگلستان گفت با انتشار گزارش چیلکات معلوم می‌شود که هشدار بلر درباره وجود تسلیحات بیولوژیکی و شیمیایی صدام، اشتباه بود.

کوربین پیش از این تاکید کرده بود که جنگ عراق غیرقانونی بود و بلر به دلیل شرکت دادن انگلیس در جنگ عراق باید در دادگاه جرایم جنگی محاکمه شود.

کوربین چند هفته پیش از تاریخ تعیین شده برای انتشار گزارش چیلکات گفت «ما در جنگ ورود کردیم. گزارش چیلکات منتشر شده و آنچه لازم است بدانیم و آنچه که من فکر می‌کنم قبلا می‌دانستیم را به ما می‌گوید: هیچ تسلیحات کشتار جمعی وجود نداشت، [عراق] هیچ توانی برای حمله تا 45 دقیقه دیگر نداشت بلکه پیشتر توافقی میان بلر و بوش صورت گرفته بود.»

انگلیس در دوره نخست وزیری تونی بلر بین سال‌های که بین سال‌های 1997 تا 2007 بود، با آمریکا در جنگ عراق همدست شد. «گوردون برآون» نخست وزیر اسبق انگلیس طی سال‌های 2007 تا 2010 در سال 2009 دستور تشکیل کمیته‌ای با ریاست «سر جان چیلکات» را برای تهیه گزارش جنگ عراق صادر کرد. انتظار می‌رفت این گزارش تا 18 ماه بعد از آغاز تحقیقات، منتشر شود اما انتشار آن بارها و بارها به بهانه‌های مختلف به تعویق افتاده است.