اعمال فشار عربستان بر اریتره جهت پیوستن به ائتلاف علیه یمن

منطقه شاخ آفریقا که مدت زمان مدیدی است از دایره نگاه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دور مانده بود، هم اکنون بار دیگر مورد توجه این کشورها قرار گرفته است.

روند تحولات و پیشرفت روابط نظامی و اقتصادی و سیاسی میان این کشورها، آنها را حول محور عربستان گردهم جمع کرده است.

اختلاف امارات با جیبوتی بر سر بندر 'جبل' باعث شده تا ریاض و ابوظبی به دنبال یافتن یک جایگزین مناسب برای این کشور برآیند تا بتوانند به اهداف موردنظر خود برسند. تصاویر ماهواره ای نشان می دهد امارات در صدد ساخت یک پایگاه دریایی در اریتره است.

در همین راستا ریاض نیز سعی کرده است اریتره را از نظر اقتصادی ، سیاسی و نظامی جذب خود کند که به گفته ناظران در این خصوص موفق عمل کرده است و این موفقیت عربستان را می توان در موضع گیری های اریتره در مورد ارتش یمن و جنبش انصارالله مشاهده کرد.

سازمان ملل در گزارش اخیر خود از کمک های مالی و سوخت رسانی عربستان به اریتره علاوه بر تبادل دیدارها میان مقامات دو کشور پرده برداشت.

اسمره (پایتخت اریتره) معتقد است که غلطیدن در آغوش کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تا اندازه زیادی به انزوا و محاصره تحمیل شده علیه این کشور پایان داده و باعث گسترش روابطش در خارج از منطقه خواهد شد.

مرکز تحقیقات راهبردی و امنیتی آمریکا در اکتبر 2015 با انجام تحقیقی فاش کرد که سه ناوچه امارات از بندر 'عصب' اریتره برای جنگ علیه یمن استفاده می کنند.

تحقیق یاد شده این گونه نتیجه گیری می کند که اریتره از گریختن از دام عربستان و امارات ناکام مانده است و این دو کشور توانسته اند اریتره را به سود منافع خود در منطقه به کار گیرند.

از سوی دیگر روزنامه 'الخلیج' امارات در اواخر نوامبر سال 2015 در گزارشی خاطرنشان کرد: نزدیک به 500 عنصر وابسته به ائتلاف سعودی در منطقه عصب اریتره آموزش های امنیتی و نظامی دیده اند.