دیپلمات سابق آمریکا در ریاض، روز شنبه در گفتگو تلفنی با شبکه «پرس تی وی»، تصمیم آمریکا برای توقف فروش بمب های ممنوعه خوشه ای، به عربستان را یک تصمیم نمادین خواند.

«جی میشل اسپرینگمن» در این گفتگوی تلفنی مدعی شد: آمریکا علاوه بر بمب های خوشه، سلاح های ممنوعه دیگر و نیز پشتیبانی های نظامی و عملیاتی بسیاری به عربستان ارسال می کند. حال با توقف ارسال بمب های خوشه ای، دیگر کمک های آمریکا به "آل سعود" مسکوت مانده و همچنان ادامه دارد.

وی همچنین تاکید کرد که آمریکا در مورد نیروهای ویژه خود که در یمن مستقر کرده و در کنار ارتش عربستان به کشتار مردم بی دفاع یمن می پردازند، هیچ چیز نگفته و آن را کاملا مسکوت گذاشته است.

گفتنی است "واشنگتن" در سال های اخیر، محموله های عظیمی از بمب های ممنوعه خوشه ای را در مقابل چندین میلیون دلار به "ریاض" فروخته است.

روز جمعه و در پی اعتراض تعدادی از سناتورهای کنگره آمریکا به فروش بمب خوشه ای به عربستان و استفاده این بمب های توسط عربستان در یمن، دولت این کشور مجبور شد توقف فروش این بمب ها به عربستان را اعلام کند.

ناظران حقوق بشر در یمن، تا کنون شواهد و مدارک زیادی مبنی بر استفاده عربستان از بمب های خوشه ای ساخت آمریکا در سراسر این کشور یافته اند.

همچنین مقامات مسئول حقوق بشر در یمن، هفته گذشته با انتشار گزارشی اعلام کردند، ناظران این سازمان در جدید ترین مشاهدات خود، آثار بمب های خوشه ای ساخت "آمریکا"، "انگلیس" و "برزیل" را در یمن، کشف کرده اند.

از ماه مارس سال ۲۰۱۵ که رژیم آل سعود حملات وحشیانه خود را به یمن و به بهانه بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی این کشور به قدرت، آغاز کرده است، بیش از ۹۴۰۰ شهروند غیر نظامی شهید و ۱۶ هزار تن مجروح شده اند.