جزئیات پیشروی ارتش به سوی رقه و نیروهای دموکراتیک به سوی «منبج» حلب

ارتش سوریه از صبح دیروز عملیاتی نظامی را از «اثریا» در ریف شرقی حماه به سوی استان رقه آغاز کرده و ظرف چند ساعت مساحت گسترده‌ای را در 2 محور تحت تسلط خود گرفت.

در محور نخست، نیروهای ارتش از جنوب شرق اثریا تا عمق 10 کیلومتری پیش‌روی کردند و در محور دوم یگان‌های ارتش در محور شمال شرقی اثریا تا عمق هفت کیلومتری  پیش رفتند.

منابع میدانی به خبرنگار فارس گفتند: پیش از آغاز این عملیات زمینی، عملیات هوایی شناسایی برای مدت 48 ساعت ادامه داشت، به گونه‌ای که پس از حملات هوایی  سوریه و روسیه نیروهای زمینی به منطقه «صبیحه» رسیدند.

از مهم‌ترین گروه‌های حامی ارتش سوریه در این عملیات «نسور الزوبعة»، «صقور الصحراء» و «فوج مغاویر البحر» هستند که در سه جبهه اصلی فعالیت می‌کنند.

این سه جبهه شامل شمال تدمر،شرق اثریا در ریف حماه و جاده مواصلاتی اثریا به خناصر در ریف جنوب شرقی حلب است.

منابع سوری تاکید کردند: نخستین هدف از این عملیات بازپس‌گیری شهرک زاکیه در 30 کیلومتری شرق اثریا است تا پایگاهی برای پیشرفت عملیات به سوی الطبقه در یکصد کیلومتری اثریا باشد.

این منابع افزودند: آزادسازی الطبقه کمک شایانی به ورود ارتش سوریه به شهر رقه می‌کند چون فرودگاه نظامی الطبقه پایگاه اصلی برای آزادسازی کامل منطقه شرقیه از وجود داعش است.

همزمان نیروهای دموکراتیک سوریه با عبور از رودخانه فرات خود را به کرانه غربی آن در منطقه قره قوزاق رساندند، داعش 2 سال پیش پل این شهر را پس از  عقب نشینی ازعین العرب کوبانی تخریب کرده بود.

منابع ویژه کرد گفتند : عبور از رود فرات با استفاده از قایق‌هایی صورت گرفت که نیروهای دموکراتیک از نیروهای بین المللی پشتیبان خود دریافت کرده بودند و از این طریق تجهیزات نظامی سنگینی را هم به غرب رودخانه انتقال دادند تا در عملیات بازپس‌گیری شهر منبج بزرگ‌ترین پایگاه داعش در شرق حلب بکار گیرند.

نیروهای دموکراتیک سوریه همچنین جمعی از نیروها و تجهیزات نظامی خود را عازم شهر جرابلس در مرزهای ترکیه کردند و به نظر می‌رسد این اقدام با هدف سیطره کامل بر نوار مرزی بین سوریه و ترکیه انجام شده است.

در حالی که داعش در برابر پیشروی نیروهای دموکراتیک در حال فروپاشی است دیروز پنجشنبه شهرک سنبل در نزدیکی شهر مارع در ریف شمال شرقی حلب را تحت تسلط خود گرفتند.

داعش گروه‌های شبه نظامی همپیمان جبهه النصره را در مارع تحت محاصره گرفته است.

همزمان گروه‌های شبه نظامی مرتبط با رژیم‌های ترکیه و قطر تجهیزاتی نظامی و نیروهای انسانی را با هدف شکست محاصره مارع منتقل کردند.

نیروهای دموکراتیک سوریه در بیست و چهارم ماه مه گذشته عملیاتی را تحت عنوان آزادسازی رقه آغاز کردند و با وجود اینکه تعداد زیادی از روستاهای اطراف شهرک عین عیسی را که پایگاه عملیات در ریف شمالی رقه است، آزاد کردند، اما هم اینک از مسیر خود بازگشته و به آزادسازی منبج روی آوردند منبج آوردند.

از سوی دیگر ارتش سوریه در تلاش برای پاکسازی منطقه مرزی سوریه با ترکیه در حلب از وجود گروه‌های شبه نظامی و پایان دادن به طرح ایجاد منطقه حائل در آنجاست.