اظهارنظر جدید «آمانو» درباره برجام

بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. تصمیم دولت آمریکا در اتهام زنی به ایران به عنوان مهمترین دولت حامی تروریسم در جهان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که طی 24 ساعت گذشته مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس گزارش «آسوشیتدپرس»، وزارت خارجه آمریکا در گزارش تازه‌ای که روز پنجشنبه منتشر کرده، با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده قبلی، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده است. گزارش سالانه تروریسم وزارت خارجه آمریکا ایران را علی‌رغم امضای توافق هسته‌ای با گروه 1+5 به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در حمایت از تروریسم قلمداد کرده است. حمایت از حزب‌الله لبنان، گروه‌های مقاومت فلسطینی و گروه‌های عراقی از جمله مواردی است که در این گزارش از آن‌ها تحت عنوان حمایت از تروریسم یاد شده است. 

 

b1lexdHEV4Dk

 

روزنامه «واشنگتن پست» اظهارات مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را بازتاب داده که درباره وضعیت اجرای توافق هسته ای ایران اظهارنظر کرده است. یوکیا آمانو گفته ایران به مفاد توافق اتمی سال گذشته پایبند بوده است و بازرسان آژانس با تلاش فراوان وظیفه نظارت بر پایبندی ایران به تعهدات خود را انجام می دهند. به گفته وی، کار دشوار راستی آزمایی توافق اتمی احتمالاً برای سال ها ادامه پیدا خواهد کرد. آمانو در عین حال درباره این توافق گفته: «این توافق هنوز شکننده است. رسیدن به توافق بسیار مهم بود اما پایدار کردن آن به تلاش فراوانی نیازمند است». وی با بیان اینکه به دنبال پرهیز از اختلافات سیاسی و تنها تمرکز بر روی نتایج قابل اندازه گیری است، افزوده: «از ما خواسته نشده است که نوع نگرش ها را راستی آزمایی کنیم. از ما خواسته شده است که حقایق را راستی آزمایی کنیم». 

 

7jyhAhrRH8xD

 

پاسخ وزیر انرژی آمریکا به دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره موضوع تجدیدنظر در توافق هسته ای با ایران، موضوعی است که «بلومبرگ» به آن پرداخته است. ارنست مونیز در واکنش به اظهار نظر ترامپ مبنی بر لزوم مذاکره مجدد درباره توافق هسته ای با ایران، گفته: «من درباره صحبت های هیچ شخص خاصی اظهار نظر نمی کنم. اما سیاست و موضع ما بسیار روشن است؛ ما به توافقی دست یافتیم که هرگونه نگرانی از برنامه احتمالی ایران در زمینه دستیابی به سلاح هسته ای را به میزان قابل توجهی برطرف کرد». وی افزود: «در صورتی که آمریکا از برجام کنار بکشد، تمام اهرم های نظارت بر برنامه هسته ای ایران را از دست می دهد و بسیار بعید است که بتوانیم بار دیگر تحریم های بین المللی قابل ملاحظه ای برقرار کنیم». به گفته وی، به نفع آمریکا و متحدانش است که ایران را به توافق هسته ای پایبند نگاه دارد و خود نیز به تعهداتش بر اساس برجام عمل کند. 

 

4FrhREHO8LIG

 

در میان دیگر موضوعات، حمایت عربستان سعودی از طرح صلح با رژیم اسرائیل، مورد توجه خبرگزاری «رویترز» قرار گرفته است. به نوشته این خبرگزاری، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی گفته اصل و اساس هرگونه طرح صلحی در آینده بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها، پیشنهاد مطرح شده از سوی اعراب در سال 2002 است. وی با بیان اینکه طرح ابتکاری عربی همه اجزای لازم برای دستیابی به توافق نهایی را دارد، از رژیم اسرائیل خواست تا این طرح را قبول کند. وی گفته: «این طرح روی میز است و یک پایه و اساس استوار برای حل و فصل این مناقشه طولانی مدت دارد. ما امیدواریم که اسرائیل این طرح را قبول کند». کنفرانس بین المللی سازش به ابتکار فرانسه روز جمعه در شهر پاریس برگزار شد. در این کنفرانس، کمیته چهارجانبه خاورمیانه شامل آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل، اتحادیه عرب، شورای امنیت و 20 کشور دیگر حضور پیدا کردند. 

 

VBCf6aWy0J48

 

در نهایت، تلاش ناتو برای اطمینان بخشی به روسیه درباره سامانه های دفاع موشکی این سازمان، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز به شمار می رود. به نوشته خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، در کنفرانس خبری با ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در پاریس گفت: «سیستم دفاع موشکی ناتو علیه روسیه نیست. این سیستم آسیبی به ظرفیت های بازدارندگی روسیه نمی زند. تنها هدف این سیستم، اطمینان خاطر از توان دفاعی ائتلاف (ناتو) در برابر تهدیدات خارج از منطقه اروپا - اقیانوس اطلس است. در حالی که به زمان برگزاری کنفرانس ورشو نزدیک می شویم، تأکید این نکته ضروری است». دبیرکل ناتو هم گفت: «دفاع و گفت و گو دو مسیری است که رویکرد ناتو در قبال روسیه از آن تشکیل شده است. ما در هر دو مسیر حرکت می کنیم. گفت و گو میان ناتو و روسیه به ویژه زمانی که تنش ها بالاست، اهمیت بیشتری پیدا می کند، زیرا ما باید از هر گونه برخورد و حادثه خارج از کنترل، پرهیز کنیم».