آمریکا خواستار گسترش همکاری‌های دفاعی با چین است

به نقل از آسوشیتدپرس، «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا امروز –شنبه- با اتخاذ لحن مثبت قابل ملاحظه‌ای در گفتار خود خواستار همکاری‌های نزدیک با چین در راستای تشکیل شبکه‌های عمیق‌تر و گسترده‌تر امنیتی در منطقه آسیا شد.

وی تصریح کرد که قصد دیدار از پکن در سال جاری میلادی را دارد.

کارتر در سخنانی در کنفرانس بین‌المللی امنیت در سنگاپور، مواضع انتقادآمیز آمریکا علیه چین در رابطه با تحریک همسایگان خود با ساخت جزایر و زمین‌های ساخته شده در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی را تکرار کرد. البته وی به شکل آشکاری چین را متهم به نظامی کردن این مناطق نکرد.

کارتر بر احتمال تعمیق همکاری‌های دفاعی میان چین و آمریکا تاکید کرد اما در عین حال گفت که آمریکا همچنان ابرقدرت جهانی باقی خواهد ماند.

وی تصریح کرد که آمریکا تمایل دارد به صورت دوجانبه یا در قالب شبکه‌های امنیتی گسترده‌تر و در راستای مبارزه با تهدیدهای جهانی از قبیل تروریسم و حفظ حریم خصوصی، توافق‌های نظامی با چین را در راستای کاهش مخاطرات احتمالی و همچنین همکاری‌های کاربردی، افزایش دهد.

وی همچنین افزود: «ایالات متحده خواستار همکاری با چین برای یافتن راه‌حل‌های مورد نیاز برای مشکلات جهانی پیش روی هر دو کشور و همچنین دربرگرفتن فرصت‌های پیش رو است.»

«تام ماهنکن» رئیس مرکز سنجش و مطالعات استراتژیک و اقتصادی آمریکا، تاکید کارتر بر توسعه همکاری‌ها با چین را ستود.

وی در ایمیلی افزود:‌ «اشتون کارتر در تاکید بر رویکردهای چندجانبه در مناطق آسیا و اقیانوسیه بسیار صحیح جهت‌گیری کرده است. به طور حتم متحدان و همکاری آمریکا در منطقه به ما یک برتری رقابتی خواهد داد. در مقابل، عملکرد دولت چین تا کنون بیش از پیش این کشور را منزوی کرده است.»‌

کارتر خواستار تاسیس یک «‌شبکه امنیتی منظم‌»‌ در سراسر آسیا شد. وی چنین شبکه‌ای را به این ترتیب تعریف کرد:‌ «دولت‌هایی که برای اهداف مشترک، آموزش و برنامه‌ریزی، اقدام به تشکیل همکاری‌های دوجانبه کرده‌اند و در نهایت قادر خواهند بود تا در رویه‌های هماهنگی با یکدیگر عمل کنند.»

وی همچنین گفت که در ماه سپتامبر به طور مشترک میزبان اجلاسی متشکل از وزرای دفاع کشورهای آسیا و اقیانوسیه خواهد بود. این نشست در راستای یافتن زمینه‌های تعمیق و گسترش شبکه‌های امنیتی منطقه‌ای خواهد بود.

کارتر در راستای وجود و افزایش احتمال درگیری‌ها در مناطق آب‌های جنوب چین معتقد است که چین با ساخت جزایر مصنوعی در این آب‌ها خود را بیش از پیش منزوی خواهد کرد. در مواردی دولت چین اقدام به ساخت فرودگاه‌هایی مصنوعی در این آب‌ها کرده است که می‌تواند دسترسی‌های نظامی این دولت را گسترش دهد. وی برای دومین بار در چند روز گذشته عنوان کرد که اقدام‌های دولت چین می‌تواند «دیوار بلند انزوا» ‌را با خود به همراه داشته باشد.

وی افزود:‌ «نگرانی‌های روز افزونی در مورد اقدام‌های چین در این آب‌ها، در فضای سایبری و در فضای هوایی منطقه، در منطقه و در این اتاق وجود دارد. به طور حتم چین در آب‌های دریای چین جنوبی اقدام‌های گسترش‌پذیر و جدیدی را آغاز کرده که نگرانی‌هایی نسبت به نیات استراتژیک این کشور ایجاد کرده است.»

وی همچنین به حکمی که مجمع داوری سازمان ملل در خصوص شکایت فیلیپین به اقدام‌های چین در این آب‌ها در تابستان صادر خواهد کرد، اشاره کرد و آن را «فرصتی برای هر دو طرف برای اظهار پایبندی به آینده مورد نظر، احیا کردن دیپلماسی مشترک و کاهش تنش‌ها دانست.»          

کارتر در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا دولت آمریکا چنین اصراری بر شناورسازی  ناوهای هواپیمابر و کشتی‌های جنگی خود در مناطق ساحلی دیگر کشورها از جمله چین دارد، گفت: «آن چه که ما به آن اهمیت می‌دهیم، پیروی از قوانین حقوق بین‌المللی در آب‌های مشترک است. ما تمرکزی بر چین نداریم بلکه تمرکز ما بر اصول بین‌المللی است.»

سناتور جمهوری‌خواه «جان مک کین» که به عنوان نماینده کنگره آمریکا در این کنفرانس در سنگاپور شرکت کرده بود، تصریح کرد که نتایج دادگاه داوری بین‌المللی به چین فرصتی دوباره برای نشان دادن حسن نیت و پیروی از حقوق بین‌المللی را خواهد داد.

وی افزود: «نتیجه این دادگاه باید از سوی این کشور به عنوان یک قانون در نظر گرفته شده و چین می‌بایست از این قواعد پیروی کند. منطقه و جهان منتظر تصمیم چین در رابطه با این موضوع خواهند بود. به صورت خلاصه چین می‌تواند میان نقض قوانین بین‌المللی و مشارکت در این ساختار همگرا یکی را انتخاب کند. من نگران عواقب انتخاب نخست چین خواهم بود.»‌

وی ادامه داد: «ایالات متحده آمریکا از چین باثبات، صلح‌طلب و پیشرفته حمایت می‌کند. چنین دولتی می‌تواند نقش موثری در شبکه امنیتی منطقه داشته باشد. ما معتقدیم که حضور چین موجب تشکیل یک شبکه باثبات، امن و پیشرفته خواهد شد.»

کارتر همچنین تصریح کرد که آمریکا به دنبال گسترش و تثبیت حضور نظامی خود در آسیا و اقیانوسیه است.

وی افزود: «وزارت دفاع آمریکا همچنان بر حفظ ظرفیت‌های پیشروی جهانی خود تاکید داشته است چرا که این کشور تا کنون سرمایه‌گذاری‌های بالایی در طول این دهه در این حوزه کرده است. در این راستا می‌توان گفت که برای کشور های دیگر دستیابی به چنین ظرفیت‌هایی می‌تواند دهه‌ها به طول بینجامد.»

وزیر دفاع آمریکا تنها به طور خلاصه به تلاش‌های کره‌شمالی در دستیابی به سلاح‌های اتمی و موشک‌های بالستیک دوربرد اشاره کرد.

چین وزیر دفاع خود را به این کنفرانس نفرستاده است و کارتر نیز جلسه‌ای با نمایندگان این کشور نداشت. اما در ضیافت شام جمعه کارتر با نماینده ارشد دولت چین دست داده و به گفت‌وگو پرداخت.