"باسم العوادی" با اشاره به سیاست سازی مناسک حج از سوی عربستان سعودی گفت: تصمیم ایران برای عدم اعزام حجاج خود به سرزمین وحی به دو علت بسیار درست و سنجیده است؛ اولاً ایران در برابر مناسک حج بر اساس شعائر و شرایط وهابیت سر تسلیم فرود نیاورد، این درحالی است که عربستان این شعائر و شرایط را بر تمام مسلمانان جهان تحمیل می‌کند. دوم اینکه ایران با این تصمیم جان حجاج خود را حفظ کرده است؛ چراکه عربستان سعودی با اقدامات نابخردانه خویش حجاج را به‌سمت قتل و کشتار سوق خواهد داد.

عدم‌حکمرانی بر مکه و مدینه بر اساس معیارهای اسلامی

این کارشناس تحولات خاورمیانه درباره مکانیزم‌هایی که برگزاری حج امن و توأم با کرامت انسانی را تضمین کند، گفت: هیچ مکانیزمی در این زمینه وجود ندارد، از زمانی که دولت سعودی پایه گذاری شده تاکنون این دولت بر امور حج حکمرانی می‌کند. متأسفانه دولت ریاض بر مکه و مدینه بر اساس ضوابط و معیارهای اسلامی حکومت نمی‌کند؛ لذا می‌کوشد که دیدگاه‌های خودش را بر مسلمانان تحمیل کند، مثلاً در فرودگاه‌ها ساک و کیف زائران را مورد بازرسی قرار می‌دهد تا در آنها کتاب‌های دعا و زیارت نباشد. اگر شیعه یا غیرشیعه باشد این کتاب‌ها را پاره می‌کنند. این اقدام دون شأن زائران بیت الله الحرام است، این در حالی است که ده‌ها مذهب اسلامی وجود دارد که جهان اسلام بدانها اعتراف کرده است که 9 مذهب اسلامی مشهورند و پیروان زیادی دارند اما عربستان سعودی می‌کوشد که مذهب سلفی را به‌عنوان مظهر اسلام در حج معرفی کند، در حالی که این موضوع قابل پذیرش نیست.

سرکوبی مذهبی

العوادی به مراسم مذهبی حجاج و واکنش عربستان در برابر آنها اشاره کرد و گفت: سعودی‌ها به شیعیان می‌گویند که دعای کمیل نخوانند و به آنها اجازه نمی‌دهند که برای ائمه اطهار(ع) مراسمی برگزار کنند و حجاج را از زیارت قبور ائمه بقیع بازمی‌دارند، همچنین اجازه تجمع و قرائت دعا را به شیعیان نمی‌دهند و از برگزاری نماز توسط آنان در مکان‌های عمومی جلوگیری می‌کنند و به‌طور کل مانع انجام هر یک از مناسک و مراسم مذهبی آنها می‌شوند.

ایران خواهان برگزاری حج اصیل اسلامی است

العوادی افزود: بنده مقاله‌ای نوشتم و در آن تأکید کردم، اختلافات ایران و عربستان بنیادین و ریشه‌دار است. ایران می‌خواهد حج اصیل اسلامی را برپا دارد و شعائر اسلامی را در آن به اجرا گذارد که در آن اشک و نیایش باشد، نماز و دعا باشد و مسائل معنوی در آن موج بزند اما عربستان می‌خواهد حج را به حج توریستی تبدیل کند. ریاض می‌خواهد حاجی به عربستان بیاید و همچون گردشگران و توریست‌ها از خانه‌اش به مکه برود و طواف کند و سپس به خانه‌اش بازگردد. به‌اعتقاد بنده حجی که ایرانیان انجام می‌دهند حج اسلامی است. ایران می‌خواهد حج اسلامی و معنوی برپا کند اما عربستان سعودی می‌خواهد حج توریستی برگزار کند لذا جمع بین این دو نوع حج امکان ندارد.

ضرورت وضع قوانین برای حج

این تحلیلگر عراقی درباره وضع قوانینی که مانع از سیاسی شدن حج توسط عربستان شود تا ریاض نتواند مسلمانان را از انجام این فریضه الهی باز دارد، گفت: ما باید قوانینی همچون مقررات مجمع عمومی سازمان ملل برای حج وضع کنیم. شما می‌دانید که مقر سازمان ملل در آمریکا قرار دارد و نمایندگان کشورهای مختلف جهان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می‌کنند، این درحالی است که بین آمریکا با برخی کشورهای جهان مثل کوبا و ایران اختلافات زیادی وجود دارد و اصلاً اینها با یکدیگر روابط دیپلماتیک ندارند اما براساس قوانین و مقررات بین المللی آمریکا قادر نیست که از ورود آنها جلوگیری به عمل آورد.

برگزاری مناسک حج تحت نظارت سازمان کنفرانس اسلامی

این کارشناس تحولات خاورمیانه در پایان تصریح کرد: بنده معتقدم دعوت ایران از کشورهای اسلامی برای وضع قوانین مربوط به حج اقدامی درست و عقلانی است و اینکه بخش عمده مناسک حج تحت نظارت سازمان کنفرانس اسلامی انجام شود، درخواست بجا و پسندیده‌ای است. این دعوت بدین معناست که قوانین حج به تمام دولت‌های عضو سازمان کنفرانس اسلامی اجازه خواهد داد تا حجاج خود را به سرزمین وحی اعزام کنند و این زائران بیت الله الحرام از امنیت و احترام و کرامت انسانی برخوردار باشند.