Transparency International یک اتحادیه ی بین المللی در مبارزه با فساد در دولت ها و کشورهاست که هر ساله ی شاخصی از هر کشوری ارائه می کند تا فاسد ترین کشورها مشخص شوند. البته این اتحادیه اعلام کرده که هیچ راه دقیق و سریعی برای محاسبه ی میزان این فساد در کشورها نیست زیرا به طور طبیعی هر کشوری سعی در مخفی نگه داشتن آن دارد. با این وجود این اتحادیه ۱۶۸ کشور را بررسی کرده و از ۰ تا ۱۰۰ به آنها نمره داده که نمره ۱۰۰ کمترین فساد و نمره ی ۰ بیشترین فساد را معنی می دهد.  باتوجه به این نمره ها دانمارک با نمره ی ۹۱ از ۱۰۰ سالم ترین کشور و سومالی و کره شمالی با نمره ی ۸ از ۱۰۰ فاسد ترین کشور های دنیا هستند. البته این لیست ۱۰ کشور توسعه یافته و پیشرفته را شامل می شود که در گیر فساد هستند.

 

۱۰- اسلوونی :

در سال های اخیر آمار پرونده های فساد در اسلوونی را به راحتی می توان رصد کرد. برای مثال در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ یک تظاهرات گسترده بر ضد نخست وزیری این کشور جانز جانسا و رهبر اپوزیسیون زوران جانکوویچ به علت مخفی نگه داشتن دارایی های خود از عموم به راه افتاد.

اسلوونی

 

۹- اسپانیا :

قبل از انتخاب دوباره اش، نخست وزیر اسپانیا  ماریانو روجای به خاطر فساد توسط اعضای برجسته ی اپوزوسیون متهم شد و در همین حین بود که ۲۴ نفر از اعضای وابسته به دولت به خاطر رشوه دستگیر شدند. به طور کلی اسپانیا از ۱۰۰ نمره نمره ی ۵۸ را کسب کرده است.

اسپانیا

 

۸- جمهوری چک :

جمهوری چک در تحقیقات اخیر با چهار امتیاز افزایش از ۵۱ به ۵۶  نسبت به پارسال جایگاه بهتری پیدا کرده است. پارسال این کشور درگیر بحران گسترده ی سیاسی بود که طی آن نخست وزیر پتر نکاس مجبور به کناره گیری شد.

جمهوری چک

 

۷- کره جنوبی :

در سال ۲۰۱۵ کره ی جنوبی با یک بحران سیاسی اقتصادی عجیب روبرو می شود. یک تاجر برجسته ی کره ای خودکشی می کند و اسم نخست وزیر کره را در نامه خودکشی خود به عنوان رشوه گیرنده معرفی می کند همین مساله باعث یک بحران در کره و سرانجام استعفای نخست ویزر لی وان کو می شود. نمره ی کره ۵۶ از ۱۰۰ است.

کره جنوبی

 

۶- مجارستان :

مجارستان با از ست دادن ۳ امتیاز نسبت به پارسال جایگاه بدتری را در این لیست تجربه می کند. عمل پرداخت رشوه به پرستاران و دکتر ها چنان در این کشور رایج است که ۹۲ درصد مردم پرداخت این رشوه را نه تنها چز بدی نمی دانند بلکه آن را امری عادی تلقی می کنند.

مجارستان

 

۵- اسلوواکی :

این کشور هم با امتیاز ۵۱ از ۱۰۰ یکی از فاسدترین کشور های اروپایی است. در سال های اخیر با رسوایی گسترده ای که در این کشور با نام "رسوایی گوریل" راه افتاد تجار، مقامات و سیاستمداران همه به دریافت و پرداخت رشوه برای پیشبرد اهداف خود متهم شدند.

اسلوواکی

 

۴- یونان :

با وجود آنکه یونان کاهش فساد را نسبت به پارسال تجربه کرده است و از ۴۳ به ۴۶ افزایش امتیاز داشته ولی باز هم Fakelaki در این کشور وجود دارد، اصطلاحی به معنی آنکه هر کاری با رشوه راحت تر انجام می شود.

یونان

 

۳- ایتالیا :

شاید شوخی نباشد اگر بگوییم که بیشترن فساد سومین اقتصاد منطقه ی یورو زیر سر نخست وزیر بدنام آن سیلویو برلوسکونی بوده است. او بارها به فساد مالی متهم شده در سال ۲۰۱۳ به خاطر فرار مالیاتی و در سال ۲۰۱۵ به علت پرداخت رشوه به به سناتور ها متهم شده است. امتیاز ایتالیا ۴۴ از ۱۰۰ است.

ایتالیا

 

۲- ترکیه :

ترکیه با امتیاز ۴۲ از ۱۰۰ فاسد ترین کشور اروپا شناخته می شود. در سال ۲۰۱۳ بانک خصوصی سران حکومت و تعداد بسیار زیادی از تجارت های کوچک و بزرگ دیگر نامشان در زمینه ی رشوه گیری، تقلب، قاچاق و پول شویی آورده شد.

ترکیه

 

۱- مکزیک :

مکزیک با امتیاز ۳۵ از ۱۰۰ فاسدترین کشور در میان کشور های پیشرفته است. البته این امتیاز چندان بیراه هم نیست. مکزیک قلب تجارت مواد مخدرذ از آمریکای لاتین به ایالات متحده است و افرادی مثل ال چاپو که از سلاطین تجارت مواد مخدر است به راحتی دوبار از زندان فرار می کند آن هم با پرداخت رشوه!

مکزیک