گروه تروریستی داعش بخش اعظمی از خودروهای زرهی "هاموی" که سالها پیش از سوی آمریکا در اختیار نیروهای امنیتی عراق قرار گرفتند را به سرقت برده و از آنها برای انجام عملیات انتحاری علیه نیروهای عراقی استفاده می‌کند.

 

حیدر عبادی – نخست وزیر عراق – روز گذشته تایید کرد داعش تاکنون حدود 2300 دستگاه خودروی زرهی هاموی را به سرقت برده است که این تعداد، بیش از دو سوم مجموع خودروهای هاموی است که از سوی آمریکا در اختیار نیروهای امنیتی عراق قرار گرفته‌اند. بیشتر این خودروها همزمان با تسلط داعش بر شهر موصل در ژوئن 2014 از سوی عناصر این گروه تروریستی به غنیمت گرفته شدند.

 

خودروی زرهی هاموی برای انتقال سریع ادوات و نیروهای نظامی به منطقه نبرد طراحی شده‌ است؛ اما ظاهرا داعش دریافته است که از این خودرو می‌توان به عنوان یک "بمب متحرک" نیز استفاده کرد. چراکه از یک سو، پوشش زرهی سخت این خودرو، امکان کشته شدن راننده آن را تقریبا غیرممکن می‌کند و از سوی دیگر، ظرفیت بالای حمل بار آن نیز این امکان را در اختیار تروریست‌های داعش قرار می‌دهد تا صدها کیلو بمب را در آن جاسازی کنند.

 

تغییر کاربری خودروهای مسروقه آمریکایی از سوی داعش

 

بر همین اساس، خودروی زرهی هاموی از جایگاه مهمی در تاکتیک‌های نظامی داعش برخوردار بوده و طبق گزارش منابع مختلف، این گروه تروریستی تاکنون چندین خودروی زرهی بمب‌گذاری‌شده هاموی را پیش از حمله زمینی به داخل مواضع ارتش عراق فرستاده است.