وضع زنان موصلی پس از تسلط داعش

 پایگاه "آرا نیوز" در گزارشی به وضع زنان موصلی و محدودیت های آنها پس از دو سال تسلط داعش بر این شهر عراق پرداخت.

 

این پایگاه در گزارش خود نوشت: از دهم ژوئن 2014 ( 20 خرداد 93) زنان موصلی با دوره ای جدید از انزوا، سرکوب، زندان و محدودیت آزادی ها به سبب دستورات و قوانینی که داعش علیه زنان وضع کرده، مواجه شدند.

 

این پایگاه در ادامه به نقل از "رأفت زراری،" مسئول "شبکه خبرنگاران نینوا" نقل کرد: داعش از زمان تسلط بر استان نینوا "خِمار" یا لباس شرعی گشادی را برای زنان وضع کرده و آنها موظف هستند تمامی بدنشان را بپوشانند. در غیر این صورت با مجازات هایی مانند شلاق، زندان و یا جریمه از سوی زنان حسبه روبرو می شوند. حسبه نیروهای زنی هستند که از سوی داعش مسئول نظارت و مجازات افرادی که مخالف قانون عمل می کنند، شده اند.

 

 

آموزش

 

وی در ادامه در خصوص آموزش در موصل می گوید: میزان آموزش زنان به میزان 99 درصد کاهش داشته است. آنها به دلیل آن که داعش بسیاری از دانشکده ها و مؤسسات را برچیده و آموزش را مخصوص مردان کرده است، از فرصت های آموزشی و تدریس محروم شده اند. تنها در دانشکده پزشکی برای آنها بخشی مخصوص " پزشکی زنان" پیش بینی شده که مردان از حضور درآن منع شده اند. در برخی از دانشکده ها نیز زنان از مردان جدا شده اند. این در حالی است که ساکنان موصل از فرستادن دخترانشان به دانشکده هایی که داعش بر آنها مسلط است، خودداری می کنند.

 

 

خروج زنان

 

اما در خصوص خروج زنان از خانه مسئول "شبکه خبرنگاران نینوا" این گونه ادامه می دهد: تقریبا این کار بدون وجود محرم که معمولا یکی از نزدیکان و یا همسر زنان است، امری ناممکن محسوب می شود. در غیر این صورت ممکن است فرد خاطی به یکی از دادگاه های داعش معرفی و با مجازاتی سنگین و جریمه مالی شدیدی مواجه شود.

 

وی در ادامه می افزاید: از جمله قوانین سختگیرانه داعش بستن ده ها سالن آرایشی و سلمانی است که تصمیم آن یک ماه و نیم بعد  از تسلط این گروه بر این شهر به اجرا در آمد و انجام این کار بطور مخفیانه تنها داخل خانه انجام می شود.

 

 

بهداشت

 

فشار های داعش تأثیری منفی بر مسأله بهداشت در مناطق تحت کنترل داعش داشته است و به علت قوانین اجباری این گروه تروریستی، بسیاری از پزشکان به خارج از این شهر مهاجرت کرده اند. در بین این پزشکان، زنانی با تخصص و دارای مدرک وجود دارند که با رفتن آنها معاینات سرپایی و حتی بیمارستانهای مخصوص بهداشت زنان، با رکود و کمبود نیرو مواجه شده است؛ چرا که بیشتر زنان با کمبود پزشک زن مواجه هستند و آنها نمی توانند حتی در صورت ابتلا به سرماخوردگی طبق قانون داعش به هیچ پزشک مردی مراجعه کنند.
خرید و سرگرمی
طبق قوانینی که داعش برای خروج زنان از خانه وضع کرده، بیشتر آنها برای مواجه نشدن با محدودیت های داعش در خصوص لباس، همراه و ... از بیرون رفتن به جز برای بازدید از خانه نزدیکان خودداری می کنند.

 

 

حالت روانی

 

"زراری،" مسئول شبکه خبرنگاران نینوا در ادامه می گوید: پس از گذشت یک سال و نیم، بیشتر زنان و دختران جوان از افسردگی شدید و نوعی از عصبی بودن رنج می برند؛ بطوری که بیشتر آنها بجای زندگی در زندان و سرکوب آزادی هایشان، آرزوی مرگ می کنند.

 

شهر موصل از مهمترین و بزرگترین پایگاه های داعش به حساب می آید. طبق آماری که شبکه خبرنگاران نینوا به آرا نیوز ارائه داده، گروه تروریستی داعش از زمان تسلط بر موصل که حدود دو سال از آن می گذرد، همچنان قدرت نظامی و امنیتی خود را حفظ کرده و تعداد نیروهایش به بیش از 7 هزار نفر می رسد. از این تعداد نیز شماری نیروهای خارجی هستند.

 

طبق این آمار، نزدیک به 2000 نفر از این نیروها از ملیت سوری هستند که بیشترین تعداد نیروهای خارجی را در این شهر عراقی تشکیل می دهند. پس از آن 700 نفر از ملیت چینی و آسیایی، 500 نفر از نیروهای روس و چچنی، 300 نیرو دارای ملیت تونسی و 350 نفر نیز دارای ملیت های گوناگونی هستند. سایر نیروها نیز از عناصر محلی عراقی هستند.