تهدید داعش برای هدف قرار دادن اهرام مصر

به نقل از رسانه‌های خبری مصر، شبکه رصد فتواهای تکفیری وابسته به دارالفتوای مصر اعلام کرد که ادعای داعش برای هدف قرار دادن اهرام این کشور و مجسمه ابوالهول «غیرواقعی» است و هدف از آن ضربه زدن به صنعت گردشگری مصر به‌خصوص در فصل تابستان است.

در این بیانیه آمده است که این تهدیدات داعش در حالی است که عملیات‌های تروریستی در مصر به‌دنبال موفقیت ارتش و نیروهای امنیتی برای خنثی سازی این عملیات‌ها، کاهش یافته است و ترجیح این است که این تهدیدات واقعیت ندارد زیرا داعش همواره پس از اشغال شهرها اقدام به تخریب آثار باستانی و معابد تاریخی کرده است که این امر نیز در سایه وجود دولت قوی در مصر و نیروهای امنیتی و پلیس آن غیرممکن است.

بر اساس این گزارش، گروه تروریستی داعش در یک فیلم ویدیوئی با پخش فیلم تخریب یکی از معابد تاریخی عراق تهدید کرده است که این بار اهرام مصر و مجسمه ابوالهول را هدف قرار خواهد داد.

قاهره حمله به پایگاه اتیوپی در سومالی را محکوم کرد

دولت مصر در بیانیه‌ای حمله به یک پایگاه اتیوپی در شهرک هالجانا و کشته شدن حدود 30 نظامی اتیوپیایی را محکوم کرد.

بر اساس این گزارش، این پایگاه در شهرک هالجانا واقع شده و سربازان اتیوپیایی از نیروهای حافظ صلح وابسته به اتحادیه آفریقا در آن مستقر هستند.

در همین رابطه احمد ابوزید سخنگوی وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله به این پایگاه، بر ایستادگی دولت و ملت مصر در کنار نیروهای اتحادیه آفریقا و دولت و ملت سومالی برای مقابله با تروریسم تأکید کرد و خواستار تشریک مساعی بین المللی برای مقابله رویارویی با این پدیده شد.

8 سال حبس برای 7 متهم به شرکت در تظاهرات اعتراض‌آمیز به توافق ریاض و قاهره

شعبه 21 رسیدگی به امور تروریستی در شمال الجیزه به‌ریاست قاضی احمد عبدالجید امروز شنبه طی حکمی، 7 متهم به مشارکت در تظاهرات بدون مجوز در منطقه کرداسه در اعتراض به توافقنامه ترسیم مرزهای مصر و عربستان را به 8 سال حبس و پرداخت غرامت به‌ارزش 500 پوند محکوم نمود.

بر اساس این گزارش، در این حکم آمده است که متهمان به‌دلیل آمادگی برای ارتکاب جنایت تروریستی به 3 سال حبس و به‌اتهام شرکت در تظاهرات غیرقانونی به 5 سال حبس و در رابطه با دیگر اتهامات نیز به پرداخت 500 پوند محکوم می‌شوند.

نیروهای امنیتی الجیزه این 7 متهم را در تاریخ 27 آوریل گذشته به‌اتهام نشر اخبار کذب درباره دو جزیره تیران و صنافیر و شرکت در تظاهرات غیرقانونی بازداشت کردند.

در سفر اخیر ملک سلمان به قاهره و دیدار وی با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، دو طرف توافقنامه‌ای در خصوص ترسیم مرزهای دریایی عربستان و مصر امضا کردند که به‌موجب آن دو جزیره تیران و صنافیر به طرف سعودی واگذار می‌شود که همین امر اعتراضات مردمی و احزاب مصری را به‌دنبال داشته است و در همین راستا اخیراً تظاهرات‌های گسترده در قاهره و چند استان مصر برگزار شد.

دو جزیره تیران و صنافیر در ورودی تنگه استراتژیک تیران واقع شده است و در دوره جمال عبدالناصر رئیس جمهور اسبق مصر بسته شدن این تنگه یکی از دلایل جنگ سال 1967 بین اعراب و اسرائیل بود.

بر اساس توافق صلح امضاشده بین قاهره و تل‌آویو، آزادی دریانوردی اسرائیل در این مناطق بااهمیت برای دسترسی به اقیانوس هند و تجارت با آسیا تضمین شده است.