ممنوعیت سرو افطار در مساجد و رستوران های ازبکستان

بر نخستین بار در تاریخ "ازبکستان"، فروش و سرو افطار در مساجد و رستوران های این کشور ممنوع اعلام شد.

در این دستور جدید که از سوی "اداره معنوی مسلمانان ازبکستان" صادر شده است، فروش و سرو غذا در ساعات پایانی روز و همزمان با لحظات افطار را در رستوران های این کشور ممنوع اعلام کرد.

آنچه قابل توجه است، این است که دولت اقدام به انتشار بیانیه ای در این زمنیه نکرده است، بلکه اداره معنوی مسلمانان ازبکستان این تصمیم و قانون را اتخاذ و عملیاتی کرده است.

«رئیس اداره معنوی مسلمانان ازبکستان» هدف از وضع این قانون را چنین تشریح کرد: این تصمیم یک تصمیم دولتی و تحت فشار دولت انجام نشده است، بلکه ما خود بنیانگذار این تصمیم بودیم. چراکه در زمان نبی مکرم اسلام (ص) سفره افطار تنها برای کسانی که نیازمند بوده و هیج چیزی برای خوردن نداشتند، پهن می شد ولی در حال حاضر، افطار که نمادی از توجه به نیازمندان است، تبدیل به جشنی برای اصراف و خودنمایی شده است.

«عبدالعزیز منصور» در ادامه خاطر نشان کرد: این اداره از مسلمانان می خواهد، به جای آنکه گروه انبوهی از مسلمانان را در مکان های عمومی و تالارها و رستوران ها دعوت کنند، گروه های کوچکی از دوستان و خویشان خود را به منازل خود جهت افطاری دادن دعوت نمایند.

امام جماعت سابق مسجد منطقه "کاشکاداریا"، در این باره اظهار داشت: این قانون بیشتر متوجه مسلمانانی است که در شهر های بزرگ سکونت دارند، چراکه مسلمانان ساکن در شهر های کوچک و روستا ها، هرگز چنین توانی ای را ندارند که اقدام به برپایی سفره های مجلل افطاری در رستوران ها و کافه های نمایند.

گفتنی است مسئولین اداره معنوی مسلمانان ازبکستان، بر این باورند که این قانون توسط دولت نیز پذیرفته شود، چراکه تجمع انبوه مسلمانان در مکان های عمومی، از لحاظ امنیتی دارای ریسک بالایی است و دولت نیز که مسئول حفظ امنیت شهروندان خود است، برای حفظ امنیت مسلمانان و شهروندان خود، مجبور به اعمال محدودیت هایی در برخورد اجتماعی است.

شایان ذکر است، کشور ازبکستان حدود ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد، ۲۸ میلیون نفر آنان را مسلمانان تشکیل می دهند و شیعیان این کشور نیز، حدود ۱.۵ میلیون نفر از جمیعت این کشور را به خود اختصاص داده اند.