جام ملت‌های اروپا آرامش را از فرانسه گرفت

 گاردین در مطلبی نوشت: آغاز مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا، زندگی در فرانسه را از ماه‌ها قبل تحت تاثیر خود قرار داده است؛ چراکه حملات تروریستی پاریس در نوامبر گذشته، گشت‌زنی شبانه‌روزی نیروهای پلیس و ماموران امنیتی را در خیابان‌های این شهر و سایر شهرهای محل برگزاری مسابقات به یک امر روزمره تبدیل کرده است. 

 

در این میان، اعتصابات کارگری گسترده که محصول زورآزمایی اتحادیه‌های کارگری با دولت فرانسوا اولاند – رئیس جمهور فرانسه – است نیز به نگرانی‌ها و مشکلاتی که فرانسه در حال حاضر به دلیل میزبانی جام ملت‌های اروپا با آنها روبروست، دامن زده است. 

 

تظاهرات خیابانی مستمر و اعتصابات پی در پی در بخش حمل و نقل، نه تنها در بحبوحه برگزاری مسابقات فوتبال فشار مضاعفی را بر پلیس فرانسه وارد کرده، بلکه آژیرهای ممتد خودروهای پلیس، خودروهای آتش‌نشانی و آمبولانس‌ها و همچنین حضور گسترده پلیس ضدشورش در خیابانها، آرامش روانی جامعه را نیز مختل کرده است.

 

این مسائل باعث شده است تا بسیاری در فرانسه درباره آمادگی پلیس برای مقابله با تهدیدات تروریستی بالقوه ابراز نگرانی کنند. فرانسه بیش از 6 ماه است که در حالت فوق‌العاده امنیتی به سر می‌برد و این وضع که به منظور تامین حداکثری امنیت مسابقات فوتبال تا پایان جام ملت‌های اروپا تمدید شده، پلیس فرانسه را به شدت خسته کرده است.

 

در این میان، درگیری هواداران فوتبال نیز کار را برای پلیس بیش از پیش مشکل کرده است. در ابتدای هفته جاری، درگیری شدید طرفداران تیم‌های ملی انگلیس و روسیه در شهر مارسی بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات داخلی و خارجی داشت.

 

بسیاری از رسانه‌های انگلیس عملکرد منفعلانه و توام با تاخیر پلیس فرانسه در جلوگیری از گسترش این درگیری را مورد انتقاد قرار دادند؛ اما واقعیت این است که دغدغه‌های امنیتی پلیس فرانسه به حدی زیاد است که دیگر زمانی برای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای فوتبال باقی نمی‌ماند.

 

شهروندان فرانسوی نیز مانند پلیس این کشور مستأصل شده‌اند. آنها هر روز شاهد صحنه‌هایی هستند که برای آنها یادآور سلطه نازی‌ها در فرانسه است. مردمی که عادت به خنده دارند اکنون بیشتر در نگاهشان خستگی و ترس مشاهده می‌شود. 

 

در حال حاضر مردم فرانسه امیدوارند روسیه و انگلیس هر چه زودتر با جام ملت‌ها خداحافظی کنند یا دستکم طرفداران آنها رفتار قابل قبولی را تا پایان مسابقات از خود نشان دهند. آنها همچنین بی‌صبرانه منتظرند تا اعتصابات سراسری دستکم تا پایان جام ملت‌های اروپا متوقف شده و در نهایت این جام با شادمانی و بدون هیچ حادثه تلخ تروریستی به پایان برسد.