جزئیاتی از تبادل جاسوس میان ایالات متحده و روسیه

سرویس بین الملل افكار نيوز: ـ انتشار یک خبر توسط خبرگزاری روسی به سرعت در سراسر جهان پیچید. در این خبر آمده بود که روسیه در فکر تبادل جاسوس است و احتمالا در روز پنجشنبه (۸ ژوئیه / ۱۷ تیرماه) عملیات مبادله صورت خواهد گرفت. با این خبر اذهان عمومی به یاد روزهای جنگ سرد میافتد: "مردانی دست در جیب بارانی و آماده شلیک نزدیک یک پل ایستادهاند و از میان هوای مهآلود به آرامی فرد جاسوس نمایان میشود و آهسته به آنسوی دیگر پل میرود."

به گزارش " تابناک "، خبرگزاری " اینترفاکس " با انتشار خبر بالا به عبارتی نوعی بمب خبری منفجر کرد، " دویچه وله " با نقل این خبر نوشت: از نظرخانم " آنا استاویتسکایا " که وکیل دعاوی حقوق بشر است، این قضیه در سال ۲۰۱۰ به گونه‌ دیگری عمل می‌کند، یعنی کمتر هیجان‌انگیز خواهد بود. خانم " استاویتسکایا " وکیل مدافع دانشمند اتمی " ایگور سوتیاگین " است که در سال ۲۰۰۴ در روسیه به اتهام خیانت به ۱۵ سال حبس در اردوگاه محکوم شده است.

" استاویتسکایا " می‌گوید: پریروز به طور غیرمنتظره " ایگور سوتیاگین " را از اردوگاه جزایی در منطقه‌ " ارخانگلسک " برده‌اند. او می‌بایست به سرعت وسائل‌اش را جمع می‌کرده و سپس او را به محلی نامعلوم انتقال داده‌اند.

این وکیل مدافع می‌افزاید: من دیروز نصف روز تلاش کردم تا از مسئولان اردوگاه این اطلاعات را بیرون بکشم که او را به کجا و به چه علت انتقال داده‌اند.

" سوتیاگین " را به زندانی در مسکو انتقال داده بودند. به گفته‌ خانم " استاویتسکایا "، وی در آنجا با نمایندگان ایالات متحده آمریکا و سازمان مخفی برون مرزی روسیه ملاقات کرده بود، ‌ «به او گفته‌اند، ما می‌خواهیم شما را با کسانی مبادله کنیم که در آمریکا به اتهام جاسوسی دستگیر شده‌اند».

این پایگاه خبری می افزاید: روز پنجشنبه، روز پایان مهلت است؛ یا علیه افرادی که در آمریکا به اتهام جاسوسی دستگیر شده‌اند اقامه‌ دعوا خواهد شد، یا قضیه را به شیوه‌ دیگر خاتمه می‌دهند. از قرار معلوم توافق‌ها در سطوح بالا صورت گرفته است. یازده نفر از آمریکا و یازده نفر نیز از روسیه، که آمریکایی‌ها علاقمند به خروج آنها از کشور هستند، قرار است در روز پنجشنبه مبادله ‌شوند.

به گفته‌ خانم " استاویتسکایا "، پیش‌شرط مبادله اعتراف به جرم به صورت کتبی است. " سوتیاگین " تاکنون از اعتراف به جاسوسی امتناع کرده است. این دانشمند فیزیک هسته‌ای در سال ۱۹۹۹ دستگیر شد. وی متهم است، اطلاعات مخفی نظامی را به یک عامل بریتانیایی که در ارتباط با سازمان مخفی آمریکا بوده، داده است.

به گزارش فرستنده رادیویی روسی " اکو مسکو "، یک سرهنگ پیشین ضداطلاعات ارتش به نام " سرگئی اسکریپال " نیز در فهرست یازده نفره ‌قرار دارد. او نیز به اتهام خیانت در حفظ اسرار نظامی به ۱۳ سال زندان در اردوگاه محکوم شده است.

اینکه افرادی در روسیه به خاطر خیانت، با جنجال رسانه‌ای دادگاهی شده و امروز از طریق اتریش یا بریتانیا مبادله می‌شوند یا مورد عفو قرار می‌گیرند، پرسش‌هایی را برمی‌انگیزد.

رهبری روسیه با کشف و متلاشی شدن شبکه‌ جاسوسی‌اش در آمریکا، با تمسخر با این قضیه برخورد کرد. " ولادیمیر پوتین "، نخست وزیر روسیه، به رئیس جمهوری پیشین آمریکا، " بیل کلینتون " با کنایه گفته بود: «خوب زمانی وارد مسکو شدی. پلیس آمریکا درست در این زمان جنجالی به راه انداخته و آدم‌ها را خیلی راحت به زندان می‌اندازد.»

ولی چندی بعد، از به تور افتادن چند ماهی کوچک سخن رانده شد، که از قرار معلوم ارزش‌آنها بیش از اینها بوده است.

در همین باره، شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی برای بررسی ماجرای جاسوسی روسیه در آمریکا با " الکساندر نکرسوف " مشاور سابق کرملین گفتگو کرد. " الکساندر نکرسوف " درباره احتمال تبادل جاسوسان بازداشتی روسیه در امریکا با یک جاسوس آمریکایی در روسیه گفت: ما هنوز نمی دانیم که چه تعداد از جاسوسان مبادله خواهند شد اما نکته جالب توجه این است که با سازماندهی طرح تبادل، تائید می شود افرادی که در آمریکا در بازداشت بسر می برند جاسوس هستند.

وی افزود: وقتی که " اف بی آی " این افراد را بازداشت کرد به طرزی غیر معمول به جای آنکه از انها بازجویی کند آنها را تحویل نظام قضایی آمریکا داد و با توجه به اینکه روس ها خیلی سریع تبادل جاسوسان بازداشتی را مطرح کردند باید بگویم موضوع عجیب است.

این مشاور سابق کرملین تصریح کرد: " اف بی ای " تخمین زده است که دستکم هشتاد زوج دیگر در آمریکا مشغول جاسوسی برای روسیه باشند. روس ها درباره این مسئله خیلی صحبت نمی کنند اما آنها پشت صحنه می گویند که در روسیه هم افرادی هستند که برای آمریکا جاسوسی می کنند.

هرچند این موضوع از بعد از فروپاشی شوروی سابق تا کنون کم سابقه بوده است اما، با این حال رهبری آمریکا و روسیه تأکید دارند که این مسئله نباید در مناسبات دو کشور تأثیر بگذارد و پیشرفت‌ها و نزدیکی تاکنونی را خدشه‌دار سازد.