به گزارش مهر رجب طیب اردوغان در گفتگو با سی. ان. ان. گفت: اسرائیل می گوید که فلسطینی ها آن را بمباران می کنند و این امر تعداد زیادی از اسرائیلی ها را کشته است. من دوست دارم تا آمارهای دقیق را ببینم و بدانم که چه تعداد اسرائیلی با بمبها و یا موشک هایی که از سویی فلسطینی ها انداخته شده کشته شدند ۱۹ تا؟ ۲۰؟ ۱۰۰؟ یا ۲۰۰ تا، چه تعداد؟ لطفاً مستند کنید تا ما هم بدانیم.

نخست وزیر ترکیه در ادامه افزود: اما از سوی دیگر ما می دانیم که صدها هزار فلسطینی کشته شده اند و هزاران نفر در حملات به نوار غزه کشته شدند و اینها تعداد مشخص و روشنی هستند.

وی گفت: اسرائیل معمولاً برای توجیه اقدامات خود به نسلی کشی تاریخی خود[هولوکاست] اشاره می کند، اما معمولاً با دیگران همان می کند که بر آنها اعمال شده است.

وی افزود: آلمان ها هنوز به یهودیان غرامت می پردازند اما نه ترکیه و نه مسلمانان در منطقه هرگز چنین خشونتی را علیه اسرائیل اعمال نکرده اند، اما اسرائیل در این رابطه بسیار خشن است و هیچ رحمی ندارد.

وی اقدامات اسرائیل را " غیر قابل توجیه " دانست و خطاب به سران این رژیم گفت: اگر شما خواهان عادی سازی روابط هستید باید گام های مشخصی را برای احیای صلح و توقف علل ناآرامی ها و تنش ها بردارید.

نخست وزیر ترکیه به سردی روابط بین تل آویو - آنکارا اشاره کرد و گفت: این سردی تنها بر اساس یک مشکل و آن حمله اسرائیل به کشتی حامل کمک های انسانی به غزه بوده است. ما خواستار عذرخواهی اسرائیل شدیم ولی آنها سرباز زدند و اسرائیل با این اقدام خود که منبعی برای تنش ها شده روز به روز منزوی تر خواهد شد.

رجب طیب اردوغان در ادامه درباره اسکورت کمک های انسانی به شهروندان غزه گفت: این اقدام یا به سوی غزه و یا به سوی مصر صورت خواهد گرفت زیرا که اسرائیل قابل اعتماد نیست.

اردوغان همچنین در قبال تحولات سوریه ادعا کرد که ملت سوریه در نهایت بشار اسد را سرنگون می کنند.

وی افزود: دموکراسی در حال حاضر از رژیم های استبداری جلو افتاده و رژیم های دیکتاتوری یکی پس از دیگری سقوط خواهند کرد. حاکمیت های دیکتاتوری در سراسر سر دنیا از بین خواهد رفت.

وی در ادامه خطاب به بشار اسد گفت: تو هیچ وقت نمی توانی تا ابد از طریق زور و خشونت در قدرت باقی بمانی و اراده ملت خود را از بین ببرید. ملت سوریه همچون مردم مصر و لیبی خواهان آزادی هستند.

وی خواستار رعایت حقوق مردم و احترام به آزادی شهروندان سوریه شد.