شرایط برای بر تخت نشستن محمد بن سلمان، مهیاست

عبدالباری عطوان در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی‌بی سی عربی در لندن، درباره روابط آمریکا و عربستان سعودی و سفر محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان، به آمریکا گفت: کسانی که این سفر را دنبال کرده‌اند می‌دانند که این سفر به گونه‌ای القا شده است که گویا سفر یک رئیس دولت و نه سفر سومین فرد در دولت عربستان به آمریکا بوده است. از محمد بن سلمان به عنوان پادشاه فعلی و آینده عربستان سعودی در آمریکا استقبال شد. باراک اوباما، رئیس جمهور اشتون کار‌تر، وزیر دفاع، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، و روسای سازمان‌های سیا و امنیت ملی این کشور با محمد بن سلمان دیدار کردند. 

 

وی افزود: شبکه تلویزیونی‌ام بی‌سی آمریکا به پادشاه شدن محمد بن سلمان با توجه به بیماری خطرناک محمد بن نایف ولیعهد عربستان اشاره کرده است. با توجه به این وضع به نظر می‌رسد انتقال قدرت در عربستان قریب الوقوع است. 

 

سردبیر روزنامه رای الیوم در ادامه گفت: همچنین در سایه این وضع، برخی از کارکنان سابق وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از سیاست‌های اوباما بر ضرورت حمله به ارتش سوریه تاکید کرده‌اند. به نظر می‌رسد عربستان از این نامه کارکنان حمایت می‌کند. 

 

عطوان افزود: عربستان سعودی لابی قوی در آمریکا دارد و شاید این لابی می‌خواهد که از سیاست‌های ریاض در حمله نظامی به سوریه حمایت می‌کند. عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، نیز گفته بود که باید بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، از طریق روند مسالمت آمیز یا زور از قدرت کناره گیری کند. در حال حاضر هیچ روند مسالمت آمیزی برای حل بحران سوریه وجود ندارد و به استفاده از عملیات مسلحانه اشاره می‌شود. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز گفته بود در صورتی که روند مسالمت آمیز در سوریه به نتیجه نرسد از طرح بی‌(نقشه جایگزین) استفاده خواهد شد. من فکر می‌کنم طرح بی،‌‌ همان اقدام نظامی است. 

 

وی درباره اختلافات آمریکا و عربستان سعودی در خصوص مسائل منطقه بیان داشت: عربستان سعودی از اقدام آمریکا متحد خود در امضا کردن توافق هسته‌ای با ایران به شدت غافلگیر شد و این اقدام آمریکا را به مثابه از پشت خنجر خوردن از متحد خود می‌داند. 

 

این روزنامه‌نگار مشهور عرب در ادامه گفت: «آمریکا برای رسیدن به این توافق شش ماه مذاکرات سری با ایران داشت و واشینگتن درباره این مذاکرات به ریاض اطلاع نداده بود. این وضع باعث آشفتگی سیاست‌های عربستان شد.» 

 

عطوان اعلام کرد: این کشور (عربستان) عضویت خود را در شورای امنیت نپذیرفت و محمد بن سلمان بار‌ها به روسیه و فرانسه سفر کرد تا ائتلافی جدیدی بجای آمریکا تشکیل دهد. با توجه به گفتگوی رئیس جمهور اوباما با نشریه آتلانتیک به نظر می‌رسد، آمریکا به نوعی از رابطه ائتلافی خود با عربستان خارج شده است. محمد بن سلمان به آمریکا رفته است تا به این کشور بگوید عربستان و آمریکا همچنان متحد سنتی خود هستند و باید روابط خود را تقویت کنند. 

 

وی در پاسخ به این پرسش که سعودی‌ها همیشه خواهان حمایت گسترده تسلیحاتی از معارضان سوری هستند، آیا ممکن است اوباما در چند ماه از دوره باقی مانده ریاست جمهوری خود به این خواسته سعودی‌ها پاسخ مثبت دهد، گفت: فکر نمی‌کنم این گونه باشد. رئیس جمهور اوباما می‌توانست در سال‌های گذشته در سوریه و نقاط دیگر جهان حمله نظامی داشته باشد ولی هرگز دست به اقدام نظامی نزد. منطقی نیست کسی که در این سال‌ها چنین اقدامی نداشته است، بخواهد در این چند ماه باقی مانده وارد اقدام نظامی شود. 

 

سردبیر رای الیوم در ادامه گفت: من فکر می‌کنم انتشار نامه کارکنان سابق وزارت خارجه آمریکا درباره حمله به سوریه برای اعمال فشار بر روسیه منتشر شده است. روسیه پرونده سوریه را در اختیار دارد و روند صلح متوقف شده است. شاید انتشار این نامه و اشاره جان کری به طرح بی‌برای اعمال فشار بر روسیه باشد تا بار دیگر روند صلح از سرگرفته شود و رئیس جمهور اوباما زمان بیشتری برای وقت کشی داشته باشد تا رئیس جمهور جدید آمریکا در ماه نوامبر آینده انتخاب شود. 

 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا باید آمریکا از محمد بن سلمان برای رسیدن به پادشاهی در عربستان سعودی حمایت کند، گفت: وی باید به پادشاهی برسد؛ چرا که خلا سیاسی، ناآرامی و قدرت گرفتن داعش جایگزین به قدرت نرسیدن محمد بن سلمان در عربستان سعودی خواهد بود.