ثامر السبهان سفیر سعودی در عراق در گفت وگو با روزنامه سعودی "الریاض" بدون اشاره به رویکرد طائفه‌ای و ویرانگر کشورش در منطقه، در تلاش برای تحریک اقشار مختلف ملت عراق علیه یکدیگر برآمد و گفت: حمله تبلیغاتی کنونی علیه سفارت عربستان برکسی پوشیده نیست. حمله تبلیغاتی و طرح سخنان ساختگی در شبکه های تلویزیونی عراقی و تحرکات بسیار بزرگی برای درخواست جهت بستن سفارت و اخراج سفیر سعودی از عراق و شکار هرگونه اشتباه این سفارت وجود دارد که هدف از آن، تلاش برای ایجاد شکاف در بین قشر سنی عراق به شیوه‌ای نادرست و با لحن طائفه ای علیه عربستان و نقش آن برای ملت عراق است.

وی با اتهام زنی علیه ایران و بدون توجه به مواضع مسئولان عراقی گفت: هدف از حمله رسانه‌ای ایران و همراهانش در عراق با هدف بستن سفارت عراق و درخواست برای اینکار صورت می گیرد و باوجود رویکرد طائفه‌ای ایران، هیچ صدایی از مسئولان در عراق در محکومیت یا درخواست از ایران برای عدم دخالت در امور داخلی عراق نشنیده‌ایم.

این اتهام زنی ها علیه ایران درحالی مطرح می شود که مسئولان عراقی بارها بر نقش سازنده ایران در کمک به کشورشان بویژه در امر مبارزه با تروریسم تاکید کرده اند.

ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق چندی پیش در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه موضع وزارت خارجه عراق در برابر اظهارات سفیر سعودی درخصوص سردار سلیمانی در عراق چیست، گفت: سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به‌عنوان مستشار نظامی و به درخواست دولت بغداد در عراق حضور دارد.

"حیدر العبادی" نخست ‌وزیر عراق نیز در اشاره ضمنی به عربستان اعلام کرد که علیه حامیان داعش شکایت بین‌المللی خواهد کرد.

وزارت خارجه عراق دو روز پیش ثامر السبهان سفیر سعودی در بغداد را به دلیل اظهارات مداخله جویانه وی، احضار کرد.

احمد جمال سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای تاکید کرد: به سفیر سعودی ابلاغ شد که به قوانین و پیمان های بین المللی درخصوص نوع برخورد سفرا با رسانه ها و بیان سخنانی که بر روی افکار عمومی اثر می گذارد، احترام بگذارد.

وی بر لزوم مداخله نکردن در امور داخلی عراق تاکید کرد و گفت: هرگز به هیچ سفیری اجازه نمی دهیم که از ماموریت دیپلماتیک خودش جهت فتنه انگیزی در عراق استفاده کند و از این رو، وزارت خارجه عراق براساس موافقتنامه وین درباره روابط دوجانبه، تدابیر مناسب را اتخاذ خواهد کرد.