خشم آمریکا از شکست سعودی در یمن

 این سفر در حالی صورت گرفت که مجادله «محمد بن نایف» و محمد بن سلمان در این خصوص همچنان به قوت خود باقی است و برخی مقامات آمریکایی با استناد به شکست بن سلمان در جنگ یمن، معتقدند که وی قدرت و توان اداره ریاض را نداشته و نمی تواند تضمین های لازم را در این باره به کاخ سفید بدهد.

یکی از مواردی که در جریان دیدار اخیر بن سلمان از ایالات متحده مطرح شد، موضوع شکست آل سعود در یمن و ناتوانی ریاض در مقابله با انصارالله بود، چرا که دربار سعودی سال گذشته به آمریکا تعهد داده بود که در عرض دو هفته حمله به یمن را با شکست کامل انصارلله به پایان ببرد. 

چنانچه اما؛ کالین پاول وزیر امور خارجه اسبق آمریکا نیز اذعان کرد، عربستان در این نبرد شکست خورد، شکست سنگینی که علاوه بر اینکه نماد شکست کل خاندان آل سعود در منطقه محسوب می شود، به شکل خاص نماد شکست محمد بن سلمان نیز به حساب می آید.

نکته آنکه؛ اگرچه محمد بن سلمان به مقامات آمریکایی تعهد داده است که از این پس تصمیم های مهم سیاست خارجی ریاض را بدون مشورت واشنگتن صورت نخواهد داد، اما این تعهد باعث نشده است تا مقامات آمریکایی شکست سنگین عربستان در یمن را از یاد ببرند و در جریان دیدار با اوباما، جان برنان، اشتون کارتر، جان کری و نانسی پلوسی، موضوع شکست عربستان در یمن به عنوان نقطه ای سیاه در کارنامه شاهزاده جوان و بی تجربه مورد توجه قرار گرفته است. 

در نهایت اینکه؛ دربار سعودی ناچار است به زودی جنگ یمن را به پایان برساند و دیگر توجیهی برای ادامه جنگ وجود ندارد. از سوی دیگر، با اعلام پایان جنگ یمن، جناح مخالف بن سلمان در داخل دربار سعودی نیز قدرت مانور علیه وی را بیش از پیش خواهند یافت. از این رو اعلام رسمی شکست آل سعود در یمن مقدمه وقوع منازعات سخت، مستمر و پیچیده در دربار خواهد بود، منازعاتی که نه تنها به راحتی قابل حل و فصل نیست، که بنیان قدرت سعودی ها را سست تر خواهد کرد.